Lucköppning för teknikfreak

Automatisk lucköppning och större på alla ledder - men nya Touring är ingen laståsna

1 av 4 | Foto: OLA ÖSTERLING
BMW 5-serie Touring - dags för kombiversionen av nya femman. Och ett nytt stort teknikkliv för kombivagnar.
MOTOR

PROVKÖRT

Med varje ny BMW-modell följer ny teknik.

Nya 5-seriekombin är inget undantag.

Vad sägs om automatisk bakluckestängning och aktiv styrning?

Okay, låt oss klara av det från början.

Nya 5-serien har en sällsynt väl avstämd fjädring och stötdämpning som ser till att bilen håller sig på vägen där kanske andra skulle ha svårigheter att behålla fästet.

Och lastkännande luftförstärkning av fjädringen (standard) gör att det fina uppträdandet även gäller med last.

Och det får plats en hel del last i ett bra lastutrymme.

Aktiv styrning

Men mest av allt förstår man snart att detta är en bil med massor av olika elektroniska styr- och hjälpsystem. Men att gå igenom alla dessa system kan lätt få den senaste Harry Potter-boken att kännas som en kort novell.

En sak är viktig. Köp ALLTID en 5-serie Touring med aktiv styrning.

Systemet är finslipat sedan premiären, utväxlingen har blivit tätare och hydraulsystemet har fintrimmats. Nu slipper man de tvära omställningarna från "lätt" till "tung" styrning som ibland kunde uppträda i långa kurvor, till exempel på motorvägspåfarter.

Systemet kostar humana 13 000 kronor. Väl använda pengar.

Motorerna som för närvarande står till buds är en 4,4 liters V8. Samt treliters, rak sexcylindrig diesel med dubbelturbo.

Tittar vi på utrymmen så har nya 5-serie Touring vuxit på alla ledder.

Lastlängden med fällt baksäte har ökat två centimeter (till 188 cm). Nya Touring kan som mest svälja 1 615 liter, 90 liter mer än sin föregångare.

Men exempelvis Opel Vectra och Citroën C5 sväljer fortfarande mer, nya 5-serie Touring är ingen renodlad laståsna.

Att lastutrymmet med fällt baksäte inte är helt plant känns otidsenligt. Det får skyllas på den högt placerade sittdynan som inte går att fälla fram.

Det positiva är att man sitter utmärkt bak. Allt har sitt pris.

Under det ordinarie lastgolvet döljer sig ett extra lastutrymme. Man kommer åt det genom att lyfta på den stora golvluckan som regleras med hydrauldämpare.

Automatisk baklucka

Väljer man punkteringssäkra däck förvandlas reservdelsbaljan till ytterligare ett förvaringsutrymme. Lite av Ryska gumman.

Lastöglor och ett insynsskydd som öppnar sig automatiskt är andra omtänksamheter från Bayern.

Det som uppskattas mest är nog den automatiska bakluckan. Framför allt efter körning på slaskiga vintervägar.

Förarmiljön är numera välbekant. Allt finns där det ska, man sitter mycket bra.

Men kvalitetskänslan från förra generationen kommer nya 5-serien inte riktigt upp till.

BMW 545i Touring

Ola Österlind