Kvick krabat - men inget för prisfyndare

Vanliga fel: Motorn knackar eller låter illa. Glapp i framvagnen. Avgassystemet rostar eller går sönder. Glapp i krängningshämmarstagen (bak). Frambromsarna ligger an. Gnissel och gnirk från mittkonsol och interiör. Främre bromsar tjuter och kärvar. Oljud från styrservon. Kopplingen kan rasa.
Foto: Anders Carlsson
Vanliga fel: Motorn knackar eller låter illa. Glapp i framvagnen. Avgassystemet rostar eller går sönder. Glapp i krängningshämmarstagen (bak). Frambromsarna ligger an. Gnissel och gnirk från mittkonsol och interiör. Främre bromsar tjuter och kärvar. Oljud från styrservon. Kopplingen kan rasa.
MOTOR

En av Sveriges vanligaste småbilar är en kvick krabat från Frankrike. Peugeot 206 är förhållandevis ombonad och rymlig för storleken på bil. Det stora utbudet gör det lättare att sortera fram ett bra exemplar. Men prisfyndare göre sig icke besvär, Pegan är populär och priset blir därefter.

Köregenskaper

206 känns pigg och alert i reaktionerna och är rolig att köra även om den inte når upp till föregångarens (205) spralliga uppträdande.

Välavstämt chassi med god balans och fin komfort över långa gupp.

Utrymmen

Fram är det rymligt och luftigt med smak av minibuss.

Baksätet erbjuder klassens bästa sittställning med bra stöd för lår och därtill relativt gott om utrymme.

Karossen finns som tre- eller femdörrars. Bagageutrymmet är rymligt för klassen och baksätet går att fälla i två delar så att en lastlängd på 2,2 meter blir möjlig.

Ekonomi

Andrahandsvärdena på de lite nyare bilarna är fortfarande högt. På de första årsmodellerna (modellen lanserades 1998) är priserna rimligare. Men lockelsen i ett lågt inköpspris kan också straffa sig om inte bilen är servad och omhändertagen som den ska. Peugeots verkstads- och reservdelspriser ligger på en godkänd nivå. Bränsleförbrukningen är riktigt bra, åtminstone för de mindre motoralternativen.

Modeller

Motoralternativen är totalt sex och löper från 1,1 liter och 60 hk till GTI 2,0 med 137 hk. Den senare är klart rivigast och är att föredra för den som vill gasa mellan rödljusen. Av de andra rekommenderar vi 1,4-litersmotorn på 75 hk som räcker bra effektmässigt samtidigt som den är billig i drift.

Kolla så att bilen är utrustad med låsningsfria bromsar.

Efterfrågan

Det säljs fortfarande en hel del nya modeller av 206 och det fullkomligt dräller av bilar på begagnatmarknaden. Med stor efterfrågan sjunker tyvärr inte andrahandspriserna i samma takt som normalt. Vill du göra en riktigt bra affär är tipset att vänta med att köpa en 206 tills det börjar snackas om en efterföljare, vilket vore på tiden efter snart sju år på marknaden.

Peugeot 206 1,4