En Cheva-pickup - för alla laster

Kvalitetskänsla överraskar i amerikansk dröm

1 av 3 | Foto: JOHN ARGELANDER
Jo, vi gillar den. Colorado Z71 har det mesta som lockar en pickup-fantast.
MOTOR

PROVKÖRT

En cheva-pickup är så nära den amerikanska drömmen man kan komma.

Men var är V8-motorn?

Och ännu märkligare: Inredningskvaliteten är riktigt bra.

Vi står stilla. Den villiga motorn under huven på "min" Chevrolet Colorado Z71 lugnar sig på tomgång.

Sluttningen framför bilen är brant och lång. Trycker in lågväxelknappen och sakta och stadigt klättrar vi uppför den snöklädda sluttningen.

Snart är jag ute på allmän väg. Skiftar tillbaka till hög utväxling och trycker pedalen i golvet. Trots isigt underlag och kraftigt varierande fäste så är accelerationen spikrak.

Motorn är på 3,5 liter, helt i aluminium, 220 hästar räcker trots att bilen väger nästan två ton.

Framstolarna är på amerikanskt vis platta och mjuka. Men körställningen är ändå riktigt bra tack vare goda justeringsmöjligheter.

Trevlig - men "dubbel"-dyr

Kvalitetskänslan är godkänd, speciellt den yttre designen är tilltalande.

Bladfjädrarna bak är satta för att orka med last, så med tomt flak är Colorado ganska stötig bak.

Men totalt sett är bilen trevlig att åka i. Ljudnivån är helt okej, för att vara en pickup. Och körglädjen är det heller inget fel på.

Crew Cab-utförandet (med bakdörrar) ger ett baksäte för vuxna. Nackdelen är 30 cm kortare flak än med enkelhytt och nödbaksäte. 150 cm är dock samma som Mitsubishi L200 med dubbelhytt.

Priserna börjar på 199 800 kronor. Men fullutrustad med dubbelhytt är Z71 ändå dyr jämfört med konkurrenterna.

Chevrolet Colorado Z71

John Argelander