Nu kryllar det av beg. stadsjeepar

Aftonbladets beg-expert om XC90 och andra

MOTOR

Tiden då man skämtade om Östermalmsjeepar eller buade högljutt mot de miljövidriga och krockaggressiva "monstren" är förbi.

Nu snurrar de omkring i trafiken som vilka andra bilar som helst - och få tycks klaga. Ett närmast oändligt urval av modeller och ett aldrig sinande köpsug gör att det kryllar av begagnade 2000-talsjeepar till bra priser.

Urvalet är stort och kontrastrikt - från robusta Lada Niva till snobbiga Range Rover med valnöt och läder.

En variant är en något armerad personbil med högre markfrigång. Toyota RAV4, Honda CR-V och Suzuki Vitara har blivit populära alternativ för barnfamiljer som vill ha något tufft.

Den större lyxjeepen har haft stora framgångar på senare år, trots priser bortom en halv miljon kronor. Jeep Grand Cherokee, BMW X5 och Mercedes ML kändes i början smått vulgära i sin storlek och vräkighet. Nu framstår de nästan som ödmjuka jämfört med maxade Lincoln Navigator och arroganta Porsche Cayenne. Mer stilrena och modesta VW Touareg hade ett fasligt överpris som ny (för att vara en VW alltså), men håll utkik efter begagnade framöver, med ett större utbud i Tyskland.

Den tredje jeeptypen är den som är byggd för att verkligen gå i terräng. Land Rover Discovery bevisar att komfort och terrängegenskaper går att förena på ett utmärkt sätt. Betydligt dyrare Toyota Land Cruiser är lika robust och användbar, och vägrar dessutom att gå sönder. Eller Mitsubishi Pajero, som har allt du behöver i form av diffspärrar och lågväxlar.

Oavsett vilken jeeptyp du väljer blir driftskostnaden nästan alltid högre än jämförbar personbil. Men tycker du att det är värt det ger jeepen dig mycket tillbaka.

Så här i vårtider tänker folk mer på cabrioleter än jeepar och det gör köpläget extra gynnsamt.

Fyra bra begbilar för olika behov

Mercedes ML

Stilren framtoning med design som står sig. Bra allroundegenskaper, lika komfortabel som praktisk.

Priserna har sjunkit rejält på senare tid och en sex­cylindrig ML 320 med runt 10?000 mil bakom sig får du för runt 200?000 kr.

Land Rover Discovery

Terrängbilen med personlighet. Robust konstruktion – med vissa brister på detaljnivå ska sägas. Gillar du att tanka är det fyndläge på Discovery med V8. Annars är bästa valet TD5 från 1999 och framåt, från

cirka 150?000 kr.

Peugeot 807/Citroën C8

Du behöver utrymmen och långfärdskomfort, och terrängen du ska fram i begränsar sig till en lerig grusväg? Då räcker det med en familjebuss av modernare snitt. Smartare än den betydligt dyrare stadsjeepen. Nästan nya franskbussar finns från 220?000 kr.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)