ROND 1: ÄGA

Ford Focus körglädje står sig i konkurrensen och är den klart roligaste bilen i Golfklassen, dessutom med den bästa rullkomforten. Opel Astra står för ett grundtryggt chassi som aldrig lämnar föraren i sticket. Men varför inte släppa in barnfamiljen? Passagerarkudden kan inte kopplas ur.
Foto: RICHARD SJÖSTEN
Ford Focus körglädje står sig i konkurrensen och är den klart roligaste bilen i Golfklassen, dessutom med den bästa rullkomforten. Opel Astra står för ett grundtryggt chassi som aldrig lämnar föraren i sticket. Men varför inte släppa in barnfamiljen? Passagerarkudden kan inte kopplas ur.
MOTOR

Även om de flesta bilarna i Golfklassen säljs med 1,6-litersmotorer har vi den här gången valt att testa med tvålitersmotorerna. Opel har ingen vanlig tvålitersmotor, därav vårt val av 1,8-litersmotorn.

Med större motor är bilarna också lite bättre utrustade än de billigare syskonen med mindre motorer.

Och priset blir självklart högre.

Prisspannet sträcker sig från 164?900 kronor (Peugeot 307) till 209?400 kronor (Seat Toledo).

Om man som köpare betalar så bra har man också höga krav, inte minst på ekonomin.

Ta förbrukningen. Alla tillverkare uppger 0,7 eller 0,8 som förbrukningssiffra. Men vårt test visar att det aldrig räcker.

Här sög bilarna i sig mellan 0,88 och 1,01 liter per mil, utan buskörning.

Opel, Skoda och VW Golf drog minst. Seat mest – men den var försedd med automatlåda.

Vi redovisar dock tillverkarnas förbrukningssiffror som vanligt i faktarutorna.

När det gäller andrahandsvärdet är det bara Seat som utmärker sig negativt. Eftersom det är osäkert om den nya spanska bilen ska bli flip eller flop, så garderar vår bilhandlarpanel sig.

Kanske misstar de sig. Men facit får vi först om några år.

Nya Citroën C4 har ett lågt inköpspris. Och normala driftkostnader. Men höga reservdelskostnader.

Seat är utan jämförelse testets dyraste bil att äga, medan gamlingen Peugeot 307 fortfarande är billigast.

Milkostnaden för bilarna i Golfklassen ligger på 30–34 kronor per mil. Toledo, däremot, drar drygt 41 – mellanklasskostnad.

Ford Focus utmärker sig med låga driftkostnader och billig service. Precis som Opel Astra 1,8, som har lägst servicekostnad av alla. Men vad hjälper det när Opels reservdelskostnader är så höga.

Skoda är inte längre billigast. Nya Octavia har i stället hamnat bakom en del konkurrenter i kostnadshänseende. Peugeot 307, till exempel.

307:an har billiga reservdelar, lågt pris, billig försäkring och toppar med 3?000-milaintervall för servicen.

Och Golf? Ja, den är (som vanligt) snudd på dyrast. Men servicen är numera hyggligt billig.

Att äga

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)