Range Rover Sport V8

– En osportslig tungviktare

1 av 3
MOTOR

Idén är att man ska uppleva lite sportbilskänsla i Range Rover Sport.

Men hur har konstruktören tänkt egentligen?

Den här sportbilen väger - 2,6 ton.

Stadsjeepar med prestandaframtoning är på klar frammarsch.

Volkswagen släpte nyss Touareg W12 Sport med 450 hästkrafter.

Och nu är Range Rover Sport här.

Enligt tillverkaren har den de "bästa prestanda och köregenskaperna i en Land-Rover någonsin".

Ingen sportbil i böjarna

Trots påståendet är Range Rover Sport ingen sportbil i böjarna, till det är de 2,6 tonnen lite för mycket för chassit.

Man blir knappast sugen på att utforska yttersta greppgränsen.

Istället erbjuder den rask, harmonisk körning med utmärkt komfort.

Kompressorversionen är dessutom standardutrustad med aktiva krängningshämmare som stadgar vid behov.

Motorutbudet utgörs av V6 turbodiesel, V8 och V8 med kompressor.

Kompressorn jobbar mycket dämpat och ger bra klipp.

Designen skapar habegäret

Rull- och ljudkomforten är mycket imponerande, trots 20-tumshjul. Och, självklart, man sitter kungligt bra.

En Land Rover måste funka även i terrängen och Sporten har samma fina terränganpassade, luftfjädrade drivlina som systerbilen Discovery.

Terrängegenskaper i all ära men det som ger det riktiga habegäret är säkert designen.

En Range Rover har karaktär och Sporten med sina flackare rutor och lägre tak ser ännu vassare ut.

Fakta/Range Rover Sport V8 S/C

Nya Range Rover Sport erbjuder rask harmonisk körning, men utan sportkänsla.
Foto: RANGE ROVER
Nya Range Rover Sport erbjuder rask harmonisk körning, men utan sportkänsla.

provkört

Mikael Johnsson (bil@aftonbladet.se)