En värsting i familjen

Robert Collin provkör Saabs nya V6: Imponerande – en glidare med kurvglädje

1 av 4
MOTOR

I höst får Saab 9-3 Aero en nyutvecklad sexcylindrig turbomotor på 250 hästkrafter.

Motorn är framför allt tänkt för USA men lär locka köpare även i Europa. Pris från 333 000 kronor.

En kombi-version av 9-3-modellen är livsviktig för Saab i Sverige, en sexcylindrig motor är lika viktig i USA. Båda lanseras i höst.

General Motors nya V6-motor är utvecklad i Detroit, men Saabs motortekniker från fabriken i Södertälje har varit med från början för att kunna anpassa den för turbo.

Motorn skulle enligt General Motors planer byggas i USA för USA, i Australien för Australien och i Tyskland för Europa. Nu har marknaden krympt och inga V6-motorer tillverkas i Europa. Därför kommer Saabs motorer från GM:s Holdenfabrik i Melbourne.

Resultatet är hur som helst mycket bra. Turbon snurrar igång redan vid mycket låga varv och utan märkbar fördröjning. Den så kallade ketchupeffekten är borta och karaktären liknar en motor utan turbo.

Chassit imponerar

250 hästkrafter och ett högt vridmoment kan vara ett problem i en framhjulsdriven bil. Det vill gärna slita i ratten och hoppa och studsa om framhjulen när all effekt ska ner i asfalten vid en fullgasacceleration. Men det fina chassit i 9-3 imponerar. Bilen drar svagt åt höger, men det märks knappt om man inte släpper ratten. I övrigt bär det av med full fart åt det håll föraren bestämmer, utan några snedsprång eller krumbukter.

0–100 km/tim går på 6,9 sekunder, så snabb har ingen Saab varit tidigare. Toppfarten ligger strax över 250 km/tim.

Men det var ändå på de krokiga småvägarna runt Trollhättan som nya 9-3 visade sin styrka. Bilen är i det närmaste neutral i kurvorna. Den har inte blivit framtung och understyrd (vill gå rakt fram i kurvorna) som många andra bilar i klassen när de får en tung V6-motor fram.

18-tumshjul är standard. Kanske är de låga och breda däcken en av förklaringarna till att den fula släng som vanliga 9-3 kan få vid gasuppsläpp i en kurva är borta.

Styrningen är exakt, chassit väl avvägt mellan komfort och grepp, på det hela taget en smaklig anrättning som lär tilltala både glidare och mer entusiastiskt lagda förare.

Säkraste bilen

Även om Saab gör allt för att dölja det i sin marknadsföring är de båda modellerna 9-3 och 9-5 världens mest krocksäkra bilar. En sak är att placera sig i topp i Euro Ncap, och det har Saab alltid gjort. Men ännu viktigare är att vara säker i verkliga krockar. I Folksams statistik som presenterades för ett par veckor sen är 9-3 den allra säkraste bilen i en krock. Dessutom gör de utmärkta köregenskaperna

9-3 till en av de allra säkraste för att UNDVIKA krocken.

Saab räknar med att tillverka närmare 80 000 9-3 per år. Enligt Saabs försiktiga kalkyl kommer 8 procent att ha den nya V6-motorn. Saabs ledning är ju märkt av glädjekalkylerna för fiaskot 9-2X, är rädd att trucken 9-7X röner samma öde, och då är prognosen för 9-3 V6 rejält nertonad. Det ingen tycks begripa, vare sig i Trollhättan eller Detroit, är att riktiga Saabar faktiskt har en marknad.

9-3 V6 är tillräcklig bra för att ge huvudkonkurrenterna Audi, BMW och Volvo en match på den viktiga USA-marknaden.

Priset i Sverige blir 332 900 kronor, men då ingår det mesta i utrustningsväg.

När 9-3 V6 börjar säljas i slutet av augusti kommer den även att finnas som kombi.

Fakta/Saab 9-3 V6 2,8

Provkört.

Robert Collin