Babyboomen trissar upp priserna på begkombin

MOTOR

En bil behöver varken vara sötast, snabbast eller tekniskt mest avancerad för att vara det vettigaste begköpet i sin klass.

VW Passat är ungefär lika upphetsande som mellanmjölk, en medelväg som är snäppet magrare än Audi men godare än vattniga riskokare. Prismässigt hamnar man också någonstans mitt i, och det man betalar för är känslan kombinerat med tryggheten. Som tur är behöver man inte betala särskilt mycket.

Volvo S60 och Saab 9-3 rör sig båda i prestigekretsarna och återfinns bara till överskattade priser. Men även Volkswagen slår högt när det kommer till kvalitetskänsla och tillförlitlighet. Framför allt kan de konkurrera med ett näst intill lika bergfast varumärke på marknaden. En Passat är bara inte högsta mode ena dagen och helt ute nästa.

Fransmännen är inte långt efter, men designärtan Renault Laguna har trots sköna detaljer rakt igenom inte blivit någon succé. Fråga mig inte varför - ta en titt på begpriserna istället och fynda en bil som står sig länge.

Tillika något bleknad, mest beroende på åldern, Peugeot 406 som är "still going strong" och erbjuds till pangpriser.

Stabilare då med Ford Mondeo - en institution i mellanklassen med många bestående kvaliteter. Eller varför inte Opel Vectra som i sin senaste generation nu börjar komma ut på begagnatmarknaden.

Vill man göra storfyndet är det sedanmodellerna som gäller. Babyboomen ökar naturenligt suget efter prisvärda begagnade kombibilar och priserna trissas upp därefter.

Vill du göra en riktigt bra affär på en modern, ombonad och rymlig fyrdörrarsbil ska du leta efter en Skoda Superb. Andrahandspriserna är ett skämt. Varför? Bilen utgör sig för att vara något annat än vad den verkligen är, nämligen en duglig laståsna och persontransportör.

Så kan det gå.

Begagnat.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)