Brrrr...aC70!

Första vintertestet för Volvos nya året runt-cab – då får vi sommarfeeling

1 av 3
MOTOR

Nya Volvocabben är vinterns hetaste bil.

Volvo säger att den är en bra året-runtbil för att den har plåttak.

Jag säger att den är en bra året-runtbil för att komforten i bilen är lika bra med taket nere.

Och vem vill köra uppcabbat om man inte är tvungen?

Jag körde till Ivalo i norra Finland, 310 mil tur och retur, med taket nere nästan hela resan.

Upp till Sundsvall, större delen på E4, var det saltslask. Varje mötande lastbil stänkte grymt med slask, varje bil jag kom ikapp stänkte. Torkarna gick för jämnan. Det gick åt en full tank spolarvätska och jag undrade: Hur lång tid tar det att sanera den cremefärgade läderklädseln från allt som stänkt in?

Inte minsta stänk i bilen

Men inte en enda droppe slask inne i bilen. Inte minsta stänk!

Volvo har kört många timmar i vindtunneln för att fixa luftströmmarna över vindrutan så att inget oönskat hamnar inne i bilen.

Andra relevanta vinterdata: I snöfall krävs en hastighet på 30 km/tim för att snön ska blåsa förbi över bilen, i regn krävs cirka 50 km/tim för att kunna köra torrskodd. När jag svängde in i landet strax norr om Sundsvall blev det vinterväg och kallare. Vid minus 5 bytte jag till vinterjackan och tog på en handske på vänsterhanden. Höger hand höll sig varm och skön till utetemp runt minus 10.

Perfekt värme – i minus 22

De sista åtta milen fram till nattkvarteret i Älvsbyn pendlade termometern mellan 20 och 22 minusgrader och ett grönsprakande norrsken lyste upp himlen.

Underbart att ha taket i tryggt förvar under bakluckan.

För värmen var fortfarande perfekt, aningen kallt om öronen kanske, men annars perfekt.

Men sen var det för kallt för att få upp taket, sa ett kortfattat meddelande i displayen, när jag tryckte på takknappen.

Om jag tittat i instruktionsboken hade jag upptäckt att elektroniken faktiskt kan överlistas, det gäller att hålla knappen nertryckt i tio sekunder, så åker taket upp.

Ner är det däremot tvärstopp om det är kallare än minus 15, för att skydda de komlicerade tätningslisterna.

Tvärstopp att få ner taket

Nästa morgon var det just tvärstopp.

Minus 26 och det spelade ingen roll hur länge jag tryckte.

Efter ett par timmar visade termometern varmare än minus 15, men det var fortfarande tvärstopp. Jag försökte ett par gånger till, men först vid minus 7 gick mekanismen igång.

Men då hade jag kört 55 mil med taket uppe och konstaterat att det knappt läcker in något vinddrag alls. Det viner försiktigt i bilen, men inte mer i en normal bil som gått några år.

Känslan med taket uppe är betydligt ljusare och luftigare än i bilar med sufflett. Sikten är också bättre, framförallt snett bakåt med en smalare bakre ”takstolpe” än i bilar med tygtak.

Läs också:

Tidigare artiklar: