Det sista corståget

Kan nya Opel Corsa rå på klassledaren Peugeot 207?

MOTOR

Försäljningen av Opel Corsa har gått trögt på senare tid, bara 75 000 sålda senaste året. Nästa år ska det bli 375 000. Jo, sån är den optimistiska prognosen när nya Corsa lanseras. Men motståndet är extremt tufft. Det finns massor av nytt i den lilla klassen och Peugeot 207 är det nog ingen som rår på.

Jag valde noga bland nycklarna där i hangaren på flygplatsen i Dresden. Testbilen skulle ha en bra färg, den skulle ha fem dörrar och 1,2-liters bensinmotor, alltså den beräknade storsäljaren i Sverige.

Men riktigt rätt blev det ändå inte. För bilen studsade och bar sig åt över minsta lilla bula i asfalten. Den var obegripligt stötig, och att sitta bak var rena plågan.

Det visade sig att vi fått en bil med ”sportchassi”!, 17-tumshjul och extra hårt chassi. Vem kom på idén att utrusta en småbil med en riktigt trött 80-hästarsmotor med sportchassi?

Vi körde sen bilar med standardchassi, fast med 16-tumshjul istället för de 15-tummare som är standard och som förstås är överslägset bäst när det gäller komfort. Men inte lika snygga på bild...

Och vi körde 1,3-liters diesel på 90 hk, betydligt piggare men rätt dieselbullrig, och 1,4-liters 90-hästars bensinmotor som förmodligen är bästa valet.

Och vi körde tredörrars som inte har några fördelar framför femdörrars, bland annat är snettbakåtsikten usel.

Resten av texten handlar om en 1,4-liters femdörrarsbil med standardchassi.

Man sitter fint fram, instrumenten fungerar bra, men de kraftiga vindrutestolparna skymmer en del på kurviga vägar.

Ratten är uppvärmd, varför har inte alla bilar den finessen?

Baksätet är rymligt med skön soffa för två, eller för tre barn, men sikten framåt skyms av framsätena. Barn kan nog tröttna ganska snart.

Slängiga köregenskaper

Däremot är det för första gången sen krockkuddar blev standard möjligt att sätta en bakåtvänd barnstol i framsätet i en Opel, passagerarkudden går äntligen att stänga av (nu är det snart bara Mercedes och Suzuki som inte duger som småbarnsfamiljebilar).

Köregenskaperna är överraskande slängiga med kraftig överstyrning och en bak som gärna viftar iväg. Märkligt, för storasyster Astra är föredömligt körsäker med sin grundtrygga understyrning.

Att två modeller inom samma familj bär sig så olika åt är ovanligt. Jag kommer inte på ett enda exempel hos någon annan tillverkare.

Om de ”sportiga” köregenskaperna är en flirt med de unga

köpare som Opel siktar in sig på känns det som helt fel väg, unga orutinerade förare behöver bilar med trygga köregenskaper, inte vilda.

Bäst när det gäller köregenskaperna är styrningen som är exakt och har känsla. Dessutom är ljudnivån föredömligt låg.

Luftkonditioneringen känns gammalmodig med sina koncentrerade kalluftstrålar. Det är svårt att få kylan att sprida sig utan drag.

En bit kvar på kvalitetsarbetet

Det är alltid svårt att bedöma kvalitet och kvalitetskänsla efter den första testkörningen, ett skäl är att bilarna är tidiga, kanske till och med förseriebilar och att allt inte är riktigt som det ska.

Men det är oroväckande att det i en av bilarna lossnade något som började skramla bakom ett luftutsläpp i instrumentbrädan redan efter ett par mil på dålig asfalt. I en annan gick justeringen av luftstrålen sönder och i alla tre bilarna slamrade det i dörrarna så att man aldrig visste om man stängt ordentligt. Här har Opel mycket kvar, känns det.

När jag kommer tillbaka till Arlanda står en Peugeot 207 och väntar. Den känns mer välbyggd, är elegantare, nästan med lite lyxkänsla, slamrar inte i dörrarna, inget har börjat skramla trots att jag kört den rätt hårdhänt en vecka.

Knivskarp konkurrens

På krokvägen hem mot Norrtälje känns köregenskaperna gedigna. Dessutom: Priset med motsvarande utrustning är ett par tusen lägre.

Opels mål att sälja 375?000 bilar första året blir inte lätt att nå upp till. Konkurrensen är knivskarp, inte minst lär Fiat Grande Punto ställa till det, Punto och Corsa delar all tung teknik, 30 procent är gemensamt, och gamla Punto var under flera år Europas mest sålda småbil.

Punto, 207, Renault Clio, Toyota Yaris och ett helt koppel av nya fräscha bilar i klasserna alldeles under och över. Den slitna klyschan om getingboet känns mer aktuell än någonsin. General Motors och Opel behöver en succé för sin överlevnad. Corsa kan vara rätt medicin, men då måste kvaliteten höjas, och priset sänkas.

Robert Collin, text och foto