Tyskar på jakt efter lill-Volvon

Klarar nya Volvo C30 att hålla Audi A3 och BMW 120 bakom sig?

1 av 4
MOTOR

En småbilstest med lyxkant.

Tre musketörer:

Audi, BMW och Volvo.

Vilken blir bästa vinterbilen?

Låt oss först av allt slå fast:

Nya Volvo C30 är en bra vinterbil.

Volvo har lyssnat på vår kritik av de första exemplaren och ändrat chassi-sättningen.

Därmed är nya Volvo C30 numera mindre sladdbenägen.

Fortfarande körglad på gränsen till sladdvillig. Men inte längre instabil. Och därmed har C30 blivit en bra vinterbil.

Detta är den första och viktigaste iakttagelse vi gjort efter en veckas hårda tester i Lappland med tre lätt lyxiga småbilar.

Härligt och halt

En testvecka fylld av körning på de härligaste – men hala – vintervägar Sverige kan erbjuda.

Vi har haft alla möjliga underlag, väder och stora temperaturskiftningar.

Men våra tre småbilar har klarat alla prov på ett godkänt sätt.

Men så är detta också, viktigt att notera, tre av de bästa bilarna i sin klass.

Lika i många avseenden.

Men också väldigt olika.

Två olika drivsätt – framhjulsdrift hos Volvo och Audi, bakhjulsdrift hos BMW.

Tvådörrars kaross hos Volvo. Fyradörrars hos BMW och Audi.

Vi har valt att köra bensinmotorer runt 150 hästar, lagom för bilstorleken och det vanligaste valet av bilköparna.

Charmiga bilar

Det är tre snygga, charmiga bilar. Men ingen av dem är direkt billig.

Snarare tvärtom – från runt 200 000 kronor upp emot 250 000 kronor kostar det att köra småbil med lyxkant.

Så låt oss genast skärskåda ägarkostnaderna genom att först konstatera att Volvo C30 2,0 är betydligt billigare att köpa än motsvarande Audi eller BMW.

Grundpriset för C30 2,0 är 196 900 kronor. Audi 1,8T (som ersätter 2,0) kostar 228 100. BMW 120i kostar 239 000.

Volvo och Audi har enkel luftkonditionering som standard men trots att BMW är klart dyrast saknas luftkonditionering i baspriset. Dåligt.

Advantage-paket är därför ett måste till 120i. Det kostar 11 000 kronor och ger manuell luftkonditionering, CD-radio, dimljus samt höj- och sänkbar passagerarstol.

Enkel luftkonditionering – klent

Till Volvo C30 2,0 lägger vi till Kinetic-paketet. Med klimatanläggning, farthållare, läderklädd ratt och lite annat.

Audi 1,8T får Proline-paketet med klimat, larm, CD-radio och alufälgar. Därmed blir prisbilden för de utrustade bilarna såhär: Audi 238 300 kronor. Volvo 211 900 och BMW 250 000 kronor.

Värt att notera är att Audi och Volvo nu har klimatanläggning medan BMW trots sitt tokhöga pris bara har enkel luftkonditionering.

För klimat vill BMW ha ytterligare 5 200 kronor. Enkelt utrustad kostar därmed BMW 120i hela 255 200 kronor. Vår testbil var dessutom utrustad med M-sportpaket, just nu kör BMW en kampanj med det. Priset är då tokhöga 295 400 men bilen reas ut för

248 000 kronor. Vilket är 7 200 kronor billigare än den enkelt utrustade 120i. Kanske borde någon hos BMW se över prispolitiken?

Prisskillnaderna i övrigt, vad gäller skatt, försäkring och drift är försumbara. Liksom andrahandsvärdena.

Och milkostnaden för de tre ser ut så här: Audi 31:60, BMW 33:74 och Volvo 29:65.

Volvo vinner därmed ekonomironden solklart.

Bra förarmiljöer

Förarplatsen i de tre bilarna är utmärkta, alla reglage finns där man vill ha dem och körställningen är genomgående bra.

Det är alltså vars och ens personliga referenser som avgör vilken bil man föredrar.

Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet?

På torr asfalt är skillnaden inte stor idag. Först på vinterväg upplever man klara skillnader.

De två framhjulsdrivna, Audi och Volvo, kasar med framhjulen. Bakhjulsdrivna BMW sladdar ut med baken. Men alla tre hålls väl i schack av sina antisladdsystem.

Audis system är klart bäst kalibrerat. Tillåter en smula glidning innan det ingriper, mjukt, vänligt och rätar upp färden. Känns tryggt, men ger ändå lagom dos av körglädje.

Orytmisk Volvofärd

Volvos system är likartat men ingreppet är hårdare varje gång. Till och med lite för hårt ibland, försöker man köra fort blir färden lätt orytmisk.

Samma sak gäller BMW:s antisladdsystem som får jobba hårt.

Bakhjulsdrivna bilar är ju av naturen mer sladdvilliga.

Antisladdsystemet i BMW är dock kobrasnabbt, exakt – fast inte alls så mjukt som Audis.

Audis styrning är exakt men bara medelsnabb och tyvärr en smula trög och känslolös.

BMW:s styrning är tvärtom. Rena undret av snabbhet och känsla.

Medan styrningen i Volvo C30 ligger mittemellan. Den är snabb, exakt och lättgående men saknar den känslighet som gör BMW:s styrning så utsökt bra.

Bilarnas reaktioner i övrigt speglas i mycket av styrningen.

Audi är lite sävligare, mjukare, tryggare. Medan Volvo C30 är piggfotad, mycket reaktionssnabb. Sidoförflyttningar går ultrakvickt. BMW 120i är lika reaktionssnabb. Men har inte lika fint fotarbete som Volvo C30.

En blir alltid stående

En viktig del av vinterkörning är framkomligheten i snö.

I den grenen är BMW hopplöst distanserad. I branta backar med snö och is som Volvo och Audi forcerar med lätthet blir BMW 120i alltid stående med ett spinnande och ett stillastående bakhjul.

Det är pinsamt ibland. För lika välbalanserad och kompetent som BMW 120i är på sommarunderlag, lika hopplös är den så fort det är lite snö i backarna.

Även när det gäller sikten måste BMW ge sig för övermakten.

Alla tre snöar snabbt igen baktill. Men det är BMW som har sämst torkare och minst svepyta – Volvo och Audi är klart bäst i detta avseende.

Vintertid krävs också bra strålkastare.

Volvo C30 har ypperligt ljus, både halv- och helljus är flera klasser bättre än hos Audi och BMW – som bara får godkänt.

Slutligen – väguppträdandet. Audi är följsam, säker, mjuk. Överraskar aldrig.

BMW ligger bra på vägen. Men är inte helt riktningsstabil eller stadig när underlaget är ojämt.

Volvo C30 är både följsam och riktningsstabil men når inte upp till Audi A3:s nivå.

Bra baksäte

Komforten är i grunden bra i alla tre.

Med vissa skillnader.

Ljudkomforten är bäst i BMW på asfalt men på packad snöväg upplevs Audi som den tystare med Volvo mittemellan.

Sittkomforten är bäst i Volvo, med Audi knappt efter. BMW:s framstolar är hårdare men i gengäld mer stöttande.

Baksätet i Volvo är också mer komfortabelt, man sitter överraskande bra på de två platserna.

Insteget till Volvos baksäte (bara två dörrar) är helt okej, till och med bättre än den smala bakdörren på BMW.

I Audi är insteget till bakdörren rejält och sätet bättre än i BMW.

Lugnast i Audi

Fjädringskomforten är utmärkt både i Audi och Volvo. Vilken man föredrar är en smaksak men Audi är lugnare.

BMW lider tydligt av för hård fjädring vilket inverkar negativt på komforten. Bilen studsar för mycket på ojämn väg. Utrymmesmässigt är ordningen Audi, Volvo, BMW.

Audi har generöst med utrymme i baksätet, Volvo mest rymlig fram medan BMW 120i är trång både fram och bak.

Speciellt baksätet i BMW tillhör de minsta vi testat. En normal nordbo får knappt plats.

Kvalitetsronden tar Audi hem utan prut.

Känslan i reglage, passningen på alla detaljer samt materialkvaliten är snäppet bättre än i Volvo och BMW.

Hos Volvo är det själva plastmaterialen som känns lite billiga. Hos BMW en skiftande kvalitetskänsla och passning.

Vad blir då slutsatsen av allt detta?

Vilken bil vann testet?

Martin Ström