Rymligt, lyxigt, skönt - men dyrt

Jeepduell med Volvo XC90 mot Volkswagen Touareg

MOTOR

Med två tungviktare på jeepsafari tar man sig fram.

Även om plogbilen försovit sig.

Rymligt, lyxigt skönt. Och (mycket) dyrt.

De två stadsjeeparna kostar ungefär lika tokmycket och har mycket annat gemensamt.

Ändå skiljer de sig högst väsentligt från varandra.

Volvo XC90

är sjusitsig,

VW Touareg

bara femsitsig.

Volvo har vanlig fjädring, Touareg har luftfjädring (extrautrustning i ett paket för 37 800 kr ) som tillåter höjning/sänkning 9 centimeter.

Luftfjädringen ger också VW Touareg finessen av att ha tre lägen på stötdämpningen - från komfort till sport.

Kommandobrygga

Men även i "komfortläge" är Touareg hårdare fjädrad än Volvo som har lyckats hitta en behaglig komfortfjädring som klarar även snabb och forcerad körning.

Det förstärker känslan inuti också. Där Volvo XC90 trots sin storlek känns betydligt mer personbilslik upplever man Folkajeepen som en lastbil med kommandobrygga.

Det är ett sannskyldigt myller av knappar på mittkonsolen som liknar en stridsledningscentral med sina tre displayer med blått sken nattetid.

Visst hittar man bra bland de 82 knapparna i Touareg. Men först efter en viss tillvänjning och samma fina överblick som i Volvo får man aldrig.

Känns hemma

I XC90 känns det istället som att hamna i en

S60

eller

S80

. Man har samma fina översikt, samma smidighet och goda ergonomi på förarplatsen.

Det känns hemma. Fast lite högre än vanligt.

Stolarna i XC90 är mjukare, mer behagliga att sitta i och mer stöttande. I Touareg är stolarna stora, men tyskt hårda och med märkligt lite sidostöd.

Baksätet i Volvo är på samma sätt mjukare och mer ombonat. Mittplatsen är möjlig att sitta på utan att man får ont i baken. I Touareg är det väl hårt och trist i mitten.

Tredje raden stolar i XC90 är Volvos trumfkort. De två stolarna duger även för vuxna och trollas bort på ett ögonblick genom att fällas ner i golvet.

Då blir lastutrymmet i XC90 gigantiskt och golvet plant. Volvo är även mer lättlastad, bakdörren är delad i en kortare nedfällbar del och en hanterbar men stor bakdörr. I Touareg bör man vara fribrottare för att hantera den enorma och tunga bakdörren.

Vidare saknar Touareg en tredje rad stolar och bagageutrymmet är mindre än i XC90. Anledningen är att motorn i Folkajeepen är monterad i längsled, det stjäl massor av utrymme på längden jämfört med Volvo som har tvärställd motor.

Båda dieslarna är för övrigt femcylindriga och på 2,5 liter. Volvos är klenare, 163 hästar mot 174, och motorn i Touareg är också den mest kraftfulla över ett brett register.

Motorn i Volvo får pinas hårt för att hinna med Touareg och då låter den också mer ansträngt. Fast motorn i Touareg har istället råare gång och tristare motorljud.

Tvåtonsklumpar

Och högre effekt ger också utslag i högre förbrukning - mellan en och två deciliter per mil mer får man räkna med i Touareg i vardaglig körning. Trycker man hårdare på gasen utjämnas skillnaden i förbrukning, Volvomotorn måste då pressas mer.

Båda testbilarna hade automatlådor som fungerade utan mankemang. Möjligen ett litet plus för mjukare växling i Volvo.

Volvo förlitar sig på samma Haldexsystem för fyrhjulsdriften som man använder i personbilarna. VW har ett avancerat system med lågväxel och differentialen mellan hjulaxlarna kan spärras. På papperet är Touareg överlägsen i terrängen men märkligt nog var det Volvon som tog sig fram bäst i djupsnön.

Båda är drygt tvåtonsklumpar (2,1 resp 2,5 ton) och ger mer utrymme än en vanlig familj behöver. Men så kostar det därefter.

VW Touareg R5 Tdi

Volvo XC90 D5

Thomas Berggren