Läge för limo?

Lyxfranskan Peugeot 607 lockar med stil till hyfsat pris

MOTOR

Dags för en uddavagn under luppen.

Hur har Peugeot 607 klarat tidens tand?

En limousine som kan ge dig många sköna mil för en billig peng.

Visste du att Jacques Chiracs direktionsbil var en Peugeot 607 när han regerade? Kanske vet du inte ens vad 607 är för modell? Lugn, det vet inte många andra heller.

Mer diskret bilval än Peugeot 607 är svårt att tänka sig. Bilen lirar i samma liga som Volvo S80, här är komfort högt prioriterat men knappast skrikig attityd.

Andas lyx

Peugeots ambition var att göra 607 till en lyxlimo och visst andas den stora bilen och de mjuka linjerna lyx. Bilen kom år 2000 men så sent att det blev årsmodell 2001, tillverkningen pågår fortfarande.

Motorhuven döljer oftast en helt vanlig 2,2-liters bensinmotor på 158 hk. Klart tillräcklig maskin med mjuk karaktär som passar bilen fint. Dock inte lika suveränt bra som dieselmotorerna. Starkast är 2,7 V6 HDI som även sitter i Jaguar S-Type. För att få plats med denna motor förlängdes fronten fyra centimeter. Detta gjordes 2004 då bilen ansiktslyftes. Förutom denna kosmetiska uppdatering har 607 inte ändrats markant under sina åtta levnadsår.