Motor

Laddad – för revolt

Chevrolet Volt – elbilen som funkar i längden

Foto: Mikael Gustavsen
Foto: Mikael Gustavsen

Chevrolet Volt är den första elbilen som går lika långt som en vanlig bil. När andra elbilar blir stående med tomma batterier efter tio mil tar Volt hjälp av sitt inbyggda elverk och kör 45 mil till.

Aftonbladet Bil har gjort den allra första provkörningen i Sverige. I höst finns bilen i butiken, för 440 000 kronor.

Chevrolet Volt är den amerikanska bilkoncernens avbön och alibi för de stora V8-truckar som fortfarande är högst på önskelistan hos de amerikanska bilköparna.

Men Volt är samtidigt den första elbilen som faktiskt fungerar, den är nästan som en vanlig bil. Alla andra elbilar som visas nu har en räckvidd på tio eller max 15 mil. Sen är det tvärstopp och laddbehov och då duger inte en vanlig reservdunk, nej då måste ett vägguttag fram och bilen kopplas upp ett par timmar eller mer.

Ett extra elverk

En ren elbil kommer inte längre för att det inte går att pressa in mer batterier i bilen. Det blir för tungt, för skrymmande och för dyrt.

General Motors tänkte annorlunda. De stoppade in batterier för fem, sex mils körning, vilket räcker för de flesta resor till och från jobbet eller till dagis och affären. Plus ett reserv-elverk som går i gång så fort batterierna dör.