Test: Kia Sorento

Kias bamse äntrar finrummet

Nya Kia Sorento ser i princip ut som förr, men under skalet gömmer sig en rad förbättringar. Bilen känns faktiskt riktigt exklusiv, men det koreanska lågprismärket har slutat med rean. Testbilen kostar nästan 400 000 kronor.

Sjusitsig

Större

Snålare dieselmotor på 200 hk

Lyxigare

Bekvämare – toppbetyget i komfort

Bra familjebil för långresorna

Så många får den

Sorento har blivit det dyra exklusiva alternativet i Kia-utbudet. Tidigare marknadsfördes modellen som ett billigt alternativ till europeiska dyr-suvar. Första generationen som kom för tio år sedan, var ett robust rambygge. Nu säljer man in bilen med ett välfyllt komfortpaket och en vridstark dieselmotor i kombination med en mjukt växlande automatlåda.

Nya Kia Sorento har blivit större, lyxigare – och dyrare. Med nya stora sjusitsiga Sorento ska (före detta) budgetmärket Kia slå sig in i de verkliga finrummen. Men har man vad som krävs?

Logga in med för att läsa hela Aftonbladet Bils stadsjeepstest av Kia Sorrento!

Bli Plus-kund idag!

Som Plus-prenumerant får du varje dag nytta, nöje och fördjupning från Nyheter, Sportbladet, Nöjesbladet och våra populära bilagor, som Aftonbladet Bil för bara 29 kronor i månaden.