Nya BMW – en revolution

I 5-serien anpassar sig ratten efter farten

1 av 2 | Foto: JOHANNES COLLIN
tekniskt trolleri BMW:s 5-serie är utrustad med aktiv styrning, en liten elmotor på ratten anpassar rattens utslag efter farten. Rena revolutionen - inte minst på de krokiga bergsvägarna på Sardinien.
MOTOR

BMW:s nya 5-serie är en teknikorgie.

Bilen har aktiv styrning - hastighet och annan viktig information visas i vindrutan och strålkastarna vrider sig efter vägen.

Aftonbladet har provkört nykomlingen på Sardinien.

I hundra år har bilars styrning varit en kompromiss mellan lättstyrt i stan och stabilitet i hög fart. BMW skrotar halvmesyren och uppfinner en styrning med variabel utväxling!

I låga farter är styrningen nästan direkt, liten vridning på ratten vrider ut hjulen ordentligt. I hög fart är det tvärtom, det krävs rejält rattutslag för att vrida hjulen bara en liten bit.

Ordet revolution kan kännas slitet men den aktiva styrningen är det största som hänt bilkörningen på mycket länge.

På Sardiniens krokiga bergsvägar där det är mer regel än undantag att man måste ratta med armarna i kors eller konstant byta grepp om ratten styr jag den nya BMW:n med små, små rattutslag. Ett litet knyck på ratten vrider in bilen i de tvära krokarna.

Korrigerar styrning

Och när det går för fort i hårnålarna griper den aktiva styrningen in och korrigerar rattutslaget! En dator kopplad till antisladdsystemet känner när jag rattar för mycket eller för lite och hjälper till att få rätt vinkel på hjulen.

I stadstrafiken underlättar styrningen vid fickparkering och runt gathörn.

Trolleri? Ja, nästan.

BMW har konstruerat en liten elmotor på rattstången mellan ratten och hjulen. Det är den som vrider ut hjulen lite extra i låga hastigheter och vrider emot rattutslaget för att minska hjulvinkeln i höga hastigheter. Och som lever sitt eget liv när jag rattar fel!

BMW tror att tio procent av alla köpare kommer att välja den aktiva styrningen. Det är en försiktig prognos. Jag är säker på att nästan ingen vill ha konventionell gammaldags styrning när de provat det nya systemet.

Allt i vindrutan

Som om den nya styrningen inte var nog har BMW 5-serie också en så kallad head-up-display där all viktig information speglas i vindrutan. Föraren ser bland annat hastigheten utan att flytta blicken från körningen.

Men ingenting är gratis. Aktiv styrning kostar 13 000 kronor och lyktor som följer vägen 12 000 kr. Grundpriset för en 520 är 319 000kr. BMW 530 bensin eller diesel kostar 390 000. Introduktionen blir i juli.

Robert Collin