Stor har blivit större

Nya BMW X5 - rolig och rymlig.

1 av 4 | Foto: BMW
MOTOR

Nya BMW X5 är en efterlängtad ersättare.

Första generationen började kännas sunkgammal. Men på ett område spöar den fortfarande många konkurrenter - körglädje.

Därför är trycket på nya X5 stort.

Men inte bara när det gäller körglädje, utan på områden där man med åren blivit rejält akterseglade. Ett av dessa är utrymmen.

Av den anledningen har den nya bilen växt, på alla ledder. Längden har ökat med 19 centimeter, vilket gör att man nu får plats med en tredje sätesrad. Baksätet är också rymligare.

Den bakersta sätesraden är dock inte avsedd för annat än barn.

Men välj ändå till extrastolarna. Då blir mittenraden skjutbar och ryggstödet ställbart.

Trots att X5 vuxit har den inte blivit mer än 50 kilo tyngre (V8) eller hållit sin vikt precis på kilot (3,0d). Men väljer du till extrastolarna tillkommer 80 kilo.

Bagagevolymen är fullt godkända 620 liter med fem säten.

Utrymmena är alltså bra. Men hur är det med körglädjen?

Känns behändig

Testbilarna var försedda med BMW:s aktiva styrning med variabel styrutväxling. Det innebär att man inte behöver vrida så mycket på ratten i låg fart, exempelvis vid parkering eller rondellkörning. Systemet får den stora suven att kännas behändig i alla lägen. Karossen kränger måttligt (det lutar inte i kurvorna) både i standardutförande och med det som BMW kallar ”AdaptiveDrive” (standard på 4,8i).

Det senare är aktivt och gör bilen styvare i hårdkörning. Men faktum är att största vinsten görs på komfortsidan.

Två motorer finns. En V8, 4,8i, och en dieselsexa, 3,0d. Vi kör 4,8i som är en toppmotor och snål i förhållande till prestandan.

Med nytt fräscht yttre och inre, bättre utrymmen och körglädje i massor blir nya X5 en svårslagen suv. Och kunderna köar redan.

BMW X5 4,8i

Läs också:

Martin Ström och Mikael Johnson (-)