BMW 7-serie

-strunta i mätarställningen - se helheten

MOTOR

KLOKA VALET Halvgammal lyxbil är både himmel och helvete.

Å ena sidan underskön komfort, generösa utrymmen, drösvis med utrustning.

Å andra sidan svettiga bensinräkningar, hög vägskatt, ockermässig försäkringspremie och i värsta fall svindyra reparationer.

Inköpspriset kan vara inträdesbiljetten till världens dyraste tivoli.

BMW:s 7-serie var en av världens absolut bästa bilar när den debuterade och än i dag står den sig väl. En

-95:a både känns och ser fullt modern ut.

En sak som skiljer "sjuan" från många andra lyxvagnar är bilens kommunikativa beteende, den bjussar på körglädje trots skrymmande mått och ansenlig vikt.

Vägegenskaperna är lysande för en tungviktare i översta prestigesegmentet, hjulupphängningarna är påkostade och de maxade versionerna har automatisk nivåreglering bak och stötdämpare som anpassar hårdheten efter omständigheterna.

Överlag är det här en teknikspäckad tingest, värstingen 750 med V12-motor är krånglig som ett kärnkraftverk och dessvärre är härdsmältor inget ovanligt.

Välj hellre V8-bestyckade 730 eller helst 740. "Snikversion" med rak sexcylindrig maskin finns också, 193-hästars 728 räcker faktiskt riktigt bra.

Mängder av "sjuor" har direktimporterats från Tyskland på senare år. Tysksålda bilar är som regel välservade och körda på vägar av betydligt bättre kvalitet än hos oss, vilket betyder att chassit tagit mindre stryk.

Största fällan är mätarställningen: En sjuserie köps inte för att stå och damma i garaget, den har med stor sannolikhet rullat flitigt - som daglig direktörsexpress mellan Hamburg och München blir det några mil...

95:or och 96:or med åtta tusen mil på mätaren är sällan eller aldrig ärliga bilar, så strunta i mätarställningen och bedöm bilen som helhet.

En ny 750 kostade 1995 drygt 900 000 kronor, i dag går den att köpa för runt 150 000! Tipset är att undvika det tolvcylindriga monstret, 740 är bättre utan att tappa nämnvärt i prestanda, 728 är svagare men snålare. Välj någon av dem.

Motor: 8 cylindrar, volym 3 982 cm3,

effekt 286 hk.

Förbrukning (bl) : 1,25 l/mil.

Tjänstevikt:

1 870 kg.

Nypris 1995:

692 000 kr.

Jaguar X300 - gör dig glad två gånger

ROLIGA VALET

BÄSTA LYXBILSveriges 10 bästa begköp

Staffan Borglund (bil@aftonbladet.se)