Budget-jänkaren

Daewoo Matiz blev en Cheva

MOTOR

Daewoo Matiz har gått och blivit en Cheva.

Och på kuppen har den lilla bilen fått en lätt ansiktslyftning. Det gjorde gott.

Ansiktslyft och namnbytt - här är Chevrolet Matiz.
Ansiktslyft och namnbytt - här är Chevrolet Matiz.

Med tre cylindrar och 52 hästar ligger Chevrolet Matiz långt ifrån bilden av en jänkebil.

Men GM har valt att döpa om alla Daewoo och därmed får vi vänja oss vid att en Cheva även kan vara en trecylindrig minibil. Redan före förvandlingen till Chevrolet var Matiz faktisk en bästsäljare ute i Europa. Där är bilen tvåa på försäljningsbilar i det så kallade A-segmentet, minibilar.

Bulllig och mordern

Ansiktslyftningen har gett Matiz en bulligare, mer modern framtoning.

Interiören kännetecknas av en centralt placerad konsol med hastighetsmätare och varvräknare. För föraren kan det kännas besvärligt, svårlöst. Man tvingas trots allt vända blicken från vägen en bråkdel av en sekund vilket har klandrats från många håll.

Fördelen är att lösningen gör konstruktionen billig, den går att använda vid både höger- och vänsterstyrda bilar. Trepunktsbälten finns på alla fem sittplatser, men mer än fyra vuxna vill man inte vara.

För runt 78 000 kronor får man naturligtvis inga drivor av tillbehör, men elhissar och airbag hänger med.

I stan och på småvägar är Matiz faktiskt riktigt småtrevlig att köra. Och på motorvägen fungerar bilen hyggligt - om man inte har bråttom.

0-100 km/tim tar 18,2 sekunder!

Chevrolet Matiz

Därför: superbilliga Matiz

Martin Ström (bil@aftonbladet.se)