Budget-biffen

Chevrolet Captiva – plastig, prisvärd och flexibel

MOTOR

Vad sägs om en stor och rymlig stadsjeep för under 200 000 kronor?

En Chevrolet Captiva 2,4 med framhjulsdrift kostar endast 199 900 kronor.

Fram sitter man bekvämt. Baksätet är rymligt och ryggstödet har justerbar lutning, men sittdynan är lite för platt. Cap-tiva hör dock inte hemma i terrängen.
Fram sitter man bekvämt. Baksätet är rymligt och ryggstödet har justerbar lutning, men sittdynan är lite för platt. Cap-tiva hör dock inte hemma i terrängen.

Vad får man då för pengarna, är det alltför mycket budget eller fungerar det?

Tygklädsel, luftkonditionering, ESP, fem sittplatser och sex krockkuddar är standard i basutförandet som kallas LS.

Ingen lyx, rätt mycket plast, men helt okej kvalitetskänsla är första intrycket.

Motorn är på 2,4 liter och ger 136 hästar men har hygglig ork. Visst känns det att motorn har en hel del bil att släpa på. Men det fungerar om man inte har bråttom.

Captiva är släkt med Opels kommande stadsjeep Antara, men i fallet Chevrolet handlar det om en mer budgetinriktad bil. Känslan är väldigt mycket Hyundai Santa Fe.

Det positiva är rymden och flexibilteten. Fram sitter man rymligt och bekvämt. Ratten är tyvärr bara ställbar i höjdled på LS-varianten.

Baksätet är också rymligt och ryggstödet har justerbar lutning. Bekvämt, men sittdynan är lite för platt.

Bagagevolymen är maximalt 930 liter och 465 liter med fem sittplatser.

Det negativa som Captiva delar med Santa Fé och andra koreanska bilar är plastigheten. Allt verkar dock väl sammansatt och interiören känns fräschare än i de koreanska konkurrenterna.

Hör inte hemma i terrängen

Chevrolet Captiva har hård fjädring för att inte kränga och gunga som en stor stadsjeep annars kan göra, men komforten blir lidande.

Bullernivån i kupén upplevs som klart acceptabel, även på grov asfalt.

Designen signalerar terrängduglighet med stora plastskärmar och kåpor men Chevan hör inte hemma i terrängen.

Fyrhjulsdrivna versionen av 2,4 LS kostar 229 900 kronor.

En 2,2-litersdiesel och en 3,2-liters V6:a finns också. Med dessa motorer drar priserna iväg mot 300 000 kronor och då känns inte Captiva lika prisvärd längre.

Chevrolet Captiva 2,4 2WD

Martin Ström