Chrysler Crossfire är en läcker leksak

- men det finns roligare bilar att köra.

1 av 4 | Foto: PÄR BRANDT
Crossfire - ett modellnamn som förpliktigar. Och eggar. Ett namn i klass med Thunderbird, Firebird, Mustang... Den är spännande att se på. Kort utan att vara för knubbig, retro utan att vara omodern, tuff utan att vara pretentiös eller tillgjord.
MOTOR

Chrysler Crossfire. Smaka på namnet.

Det är amerikanskt så det förslår och gör en direkt nyfiken på själva skapelsen.

En kort och knubbig kupé för två med tuff attityd.

Designen lever upp till det spännande namnet.

Gör resten det också?

Man kliver ner i kupén och möts av en interiör med mycket aluminium. Okej, det mesta är plast men det ser åtminstone ut som metall. Den gröna bakgrundsbelysningen ger inte de bästa kontrasterna på alla knappar men är läcker.

Dessutom ger det gröna lite ny känsla åt insidan som inte är lika extremt formgiven som utsidan.

Intim känsla

Faktum är att man tycker sig känna igen många spakar och reglage. Visst, det är släktskapet med Mercedes SLK som tittar fram här och var. Inget att skämmas över, istället har Crossfire bättre kvalitetskänsla än man brukar uppleva i en Chrysler.

Att det råder en intim känsla i kupén är väntat men skjutmånen på stolarna är oväntat dålig.

Den som är över 180 centimeter i strumplästen får problem att hitta en bra körställning. Så långa personer får börja kompromissa bort lutningen av ryggstödet (som tar emot bakväggen) för att tjäna några centimeter i längdled. Själva stolarna är komfortabla och har inte så djärv skålning. Läder är standard.

Under motorhuven mullrar samma 3,2-liters V6:a som i Mercedes SLK 320 och den ger även här 218 hästkrafter. Maskinen låter trevligt men ljudet är ganska väl dämpat. Den som vill växla själv har en sexväxlad manuell låda i grundutförandet.

Vi har kört Crossfire med den smidiga, femstegade automatlådan som också står till buds. Ett val som inte känns så tokigt.

Det finns sportbilar som är roligare att köra än Crossfire. Exempelvis är styrningen bara sådär.

Men även om den där riktiga nerven inte vill infinna sig så ställer ändå bilen upp på vad som begärs och känns säker på vägen med sina stora hjul.

En viss lugnande effekt har förstås automatlådan.

Mycket pengar

Istället är fjädringskomforten oväntat bra och Crossfire behåller lugnet även om vägen är ojämn. Inte illa när hjulen mäter hela 18 tum fram och 19 bak.

Säkerhetsmässigt ser det lovande ut för Crossfire. Krockkuddar finns åt bägge håll och gardin därtill.

Och redan den öppna systerbilen Mercedes SLK har fyra stjärnor i Euro Ncap. Antisladdsystem är standard.

Grundpriset är 375 000 kronor.

Mycket pengar för att förflytta maximalt två personer. Men jämfört med jämstarka konkurrenter ljusnar bilden och Crossfire lär bli kupén att synas i till våren.

Chrysler Crossfire

John Argelander (-), Mikael Johnsson (-)