20-årig klassiker får ett skönt lyft

Chrysler Voyager blir bekvämare - och snålare

1 av 3 | Foto: BJÖRN BERGMAN
Med ny grill och modernare strålkastare har Chrysler Voyager fått ett piggare utseende.
MOTOR

Chrysler Voyager har tillhört favoriterna bland stora familjebussar sedan den var med och grundlade klassen för 20 år sedan.

I vår blir den bekvämare, säkrare och med en ny diesel även snålare.

1984 dök Voyager upp för första gången. Begreppet minivan hade dittills varit okänt. Det här var precis vad familjerna önskade sig och mer än tio miljoner exemplar har tillverkats sedan dess.

Dagens generation av Voyager kom så sent som 2001 men till årets 20-årsjubileum har det putsats på flera håll.

Det syns på både in- och utsida och nivån på komfort och säkerhet har höjts. En ny, modernare dieselmotor, kombinerad med automatlåda gör Voyager bekvämare och snålare än någon modell hittills.

Utvändigt ser Voyager lite fräschare ut med ny grill och moderna strålkastare. Inuti känner man igen sig: rejäla, höga stolar med armstöd, gott om prylfack, fri passage till baksätet (om mittkonsolen flyttas bak) samt stora, motordrivna skjutdörrar.

Kudde under ratten

Under ytan då? Jo, som standard har Voyager nu tvåstegs krockkuddar som löser ut i förhållande till krockkraften. Nytt är också en extra kudde under ratten som skyddar förarens knän. Det sitter sidokuddar fram plus krockgardin längs hela taket som skyddar även andra och tredje sätesradens passagerare. Bältena i framsätet har åtstramningsautomatik och kraftbegränsare.

Men medan den passiva säkerheten får godkänt gäller detta inte den aktiva säkerheten. Voyager har låsningsfria bromsar och urkopplingsbart antispinnsystem, men ESP-system finns inte ens som extrautrustning - illa.

Dieselversionen 2,8 CRD innebär en helt ny drivkälla. Den imponerande slagvolymen till trots är den bara fyrcylindrig men väldigt stark. Det finns gott om vridmoment från låga varv och tillsammans med den fyrstegade automatlådan är bussen mycket lättkörd.

För att vara en bil på två ton borde en förbrukning runt 0,85 liter per mil tilltala både långkörande familjer och droskägare.

Bra ljudkomfort

Största förtjänsten sitter annars i ljudkomforten som blivit mycket bra. Man har strävat efter "taltydlighet". Detta märks faktiskt då det är lätt att samtala även i hög fart.

Chrysler har också tagit fram ett helt nytt stolfällningssystem till Voyager. Smidigt och enkelt göms alla baksäten i bilens golv - perfekt.

Baksidan är att detta extrapaket ("Stow ´n Go") inte ska säljas i Europa.

Man kan fråga sig varför.

Chrysler Voyager 2,8 CRD

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)