Picassos nya pensel

Citroëns familjebuss- doldis i ny modell

Picassos nya pensel: växelspaken till den nya adaptiva automatlådan. Växellådan anpassar sig automatiskt till förarens körstil. I kombination med den nya 2-litersmotorn känns nu Picasso smidig att köra.
Picassos nya pensel: växelspaken till den nya adaptiva automatlådan. Växellådan anpassar sig automatiskt till förarens körstil. I kombination med den nya 2-litersmotorn känns nu Picasso smidig att köra.
MOTOR

Citroën Picasso är en verklig doldis bland familjebussarna.

Trots formgivningen.

Men ta en ny titt, Picasso har fått ny motor och mer utrustning.

Nu riktigt prisvärd.

Picassos nya pensel: växelspaken till den nya adaptiva automatlådan. Växellådan anpassar sig automatiskt till förarens körstil. I kombination med den nya 2-litersmotorn känns nu Picasso smidig att köra.
Picassos nya pensel: växelspaken till den nya adaptiva automatlådan. Växellådan anpassar sig automatiskt till förarens körstil. I kombination med den nya 2-litersmotorn känns nu Picasso smidig att köra.

Den har funnits i tre år men sällan uppmärksammats.

Möjligen beroende på en klen och trist motor.

Men nu ska Picasso säljas med en 137-hästars tvålitersmotor och plötsligt känns bilen både smidig och fin att köra

Kombinationen ny motor och (adaptiv) automatväxellåda ger kraft under föredömlig diskretion.

Chassit känns lite fastare och fjädringen något hårdare än hos huvudkonkurrenten Scénic. Något som förmodligen bara är bra när bilen körs fullastad.

Till de trivsamma köregenskaperna bidrar även styrningen som arbetar både snabbt och rappt utan att kännas nervös.

Plastig inredning

Picasso 2,0i säljs med ett "Exclusive-paket". Det innehåller godis som klimatanläggning, antisladd och antispinn, cd-radio med automatisk fartanpassning av volym, torkare som reglerar sig efter farten, eluppvärmda speglar med mera.

Förarmiljön känns luftig och växelväljaren på panelen bidrar till ökat utrymme.

Att inredningen andas lite plastighet får man nog leva med, Picasso i detta utförande kostar trots allt modesta 172 000 kronor vilket är ett konkurrenskraftigt pris.

Bak sitter man i tre separata stolar som går att skjuta 14 centimeter framåt för ökad bagagevolym.

Och är man inte alltför bredaxlad så sitter man rätt hyfsat. Barnen kommer säkert att stortrivas med den lite högre sittpositionen som är så bra mot åksjuka. Så, varför sitt-å-trängs när man kan köpa en Xsara Picasso?

Provkört:

Picasso 2,0i automat

Ola Österling (bil@aftonbladet.se)