Praktisk och prisvärd

Nya Cittran en tokig idé som blev verklighet

1 av 5
Med taket på är Pluriel lika praktisk som en vanlig bil. Baksätet är faktiskt rymligare än i vanliga Citroën C3.
MOTOR

Citroën Pluriel är årets gladaste bilnyhet med en flexibilitet som slår allt.

Den är praktisk vardagsbil med taket stängt, halv- eller helöppen cabriolet eller varför inte tvåsitsig pickup med två meters lastyta?

Priset är överraskande lågt: 151 900 kronor - och då ingår massor av utrustning.

Det märks att Citroën är en biltillverkare i medvind. Företaget tjänar pengar, marknadsandelarna ökar i hela Europa, inte minst i Sverige där andelen tredubblats på ett par år.

Framgången ger styrka och mod att gå sin egen väg igen.

När konceptbilen Pluriel visades på bilsalongen i Frankfurt 1999 kunde ingen tro att den lika vansinniga som roliga idén skulle gå i produktion, men nu är bilen här.

Vi har tur med den första provkörningen som äger rum i Malaga. Sommaren har redan kommit till södra Spanien och det är 20 grader trots att solen just gått upp. En perfekt dag att åka öppet.

Ett knapptryck skjuter taket bakåt. En bit eller ända bak.

Klär av bilen

Sidobågarna och de uppvevade sidorutorna ger en lagom öppen känsla utan allt för mycket vindrufs. Det går till och med att sitta i baksätet utan att nacken blåser sönder.

Men temperaturen stiger och vi kör tillbaka till hotellet för att klä av bilen lite till.

Det tar ett par minuter, fast jag aldrig gjort det förut. Hela takkassetten med sufflett och bakruta fälls ner i ett utrymme under bagaget. Sen knäpper jag loss de båda takbågarna. De måste lämnas hemma och då kan taket inte stängas, men risken för regn är minimal.

Solen står nu högt på himlen, det är 27 grader och resan upp i bergen är den mest avspända bilturen på evigheter. Pluriel är inte en bil att "köra" i meningen att köra fort och på gränsen med skrikande däck.

Allt ingår - nästan

Citroën Pluriel delar all tung teknik med småbilen C3. Till Sverige kommer en enda version och den har en 1,6-litersmotor på 110 hk och den avancerade växellådan Sensodrive som är av samma typ som i formel 1.

Det är en 5-växlad mekanisk låda som antingen växlas med paddlar på ratten eller helt automatiskt.

Priset är sensationellt lågt, 151 900 kronor, och då ingår "allt" utom luftkonditionering och radio.

Med taket på är Pluriel lika praktisk som en vanlig bil. Baksätet är till och med rymligare än i vanliga Citroën C3.

Köra ett par sängar eller ett stort kylskåp? Allt får rum när Pluriel byggs om till pickup.

Lyft snabbt av takbågarna och Pluriel blir helt öppen.

Robert Collin