Citroën C5: Udda, tuff – och billig

MOTOR

Citroën C5 fortsätter att överraska testlaget med goda utrymmen och komfort och även utseendet ger ett positivt intryck.

Snygg är den kanske inte, men efter tillvänjning uppskattar många av oss den udda, personliga formen. Inte elegant som en kostym, snarare massiv, egen och tuff som en modern känga.

Det rejäla bagageutrymmet imponerar, 78 liter större än i Volvo V70 och 23 liter större än i Ford Mondeo kombi.

Den gashydrauliska fjädringen är en tillgång för en kombi, nivåregleringen är inbyggd och bilen blir aldrig nedlastad. En fin finess är knappen i bagageutrymmet med vilken man kan höja och sänka karossen för att underlätta lastning.

Men framför allt ger Cittra-fjädringen en unik kör- och åkupplevelse.

Interiören är inte spännande, bara ombonad och vänlig. Baksätet är stort och alla färdas bekvämt.

Krocksäkerheten är utmärkt med snudd på fem stjärnor i EuroNCAP men det som imponerar mest är priset.

Med fin 136-hästare kostar den under 170 000 kronor.

Det är mycket bra.

Mercedes AMG C32: Nätt, elegant – och rymlig

Låt 354 hästar flöda fritt. Motorljudet är hårt, accelerationen ännu hårdare men för övrigt är det behagligt på alla vis. Karossen är nätt, elegant och så rymlig som en kombi behöver vara. Spänst/grepp för avancerad körning, ändå gör automatlådan allt avslappnat.

Sveriges 10 bästa bilköp: BÄSTA KOMBI