Växla Citroën C3 som en F1-racer

På utsidan en helt vanlig Citroën C3. Men vid ratten kan du känna dig som en F1-förare – åtminstone när du växlar.
Foto: AUTO MOTOR & SPORT
På utsidan en helt vanlig Citroën C3. Men vid ratten kan du känna dig som en F1-förare – åtminstone när du växlar.
MOTOR

Varför inte växla som Michael Schumacher?

Med paddel, alltså.

Körglada Citroën C3 erbjuder nu en ”F1-låda”.

Växla precis som Michael Schumacher gör i sin formel 1-bil med två paddlar som sitter på var sin sida om ratten.
Växla precis som Michael Schumacher gör i sin formel 1-bil med två paddlar som sitter på var sin sida om ratten.

Citroën urskuldar sig för att det inte sitter en stegrande häst på huven på denna lilla bil som har ”paddlar” kring ratten likt Michael Schumachers tjänstebil.

Nåja. Den nya växellådan kallas i alla fall Sensodrive, och är en vanlig växellåda där arbetet med att skifta växel och koppla sköts automatiskt.

Elektroniken väljer växel

Föraren kan välja växel med de två paddlarna som sitter på var sin sida om ratten, eller genom att föra en till synes konventionell växelspak framåt eller bakåt.

Dessutom finns ett automatläge där bilens elektronik själv väljer växel utifrån förarens körstil, vägens lutning och gaspedalens läge. Växellådan håller sig dessutom lugn i kurvor. I teorin är automatiserade konventionella växellådor rena himmelriken eftersom de är snålare och lättare än konventionella automatlådor.

I praktiken brukar däremot växlingsfunktionen vara så seg att föraren önskar växellådan dit pepparn växer. Den som kört en Smart någon gång vet vad vi menar.

Sensodrive, som kommer i fler bilar inom PSA-koncernen, fungerar dock riktigt bra, klart bättre än Opels och Alfa Romeos liknande system.

Lägre förbrukning

Växlingarna sker utan irriterande fördröjning och i automatläget ”lär sig” elektroniken snabbt om man vill köra sportigt (dra på växlarna) eller mjukt och bränslebesparande.

Enligt Citroën blir förbrukningen lägre med Sensodrive i automatläge än med en vanlig manuellt växlad version, eftersom elektroniken kan växla ”optimalt”

Prispåslaget är 6900 kronor men förutsätter att man beställt komfortpaketet Plus för 15 800 kronor.

Totalpriset blir alltså 142 600 kronor.

Alrik Söderlind (bil@aftonbladet.se)