Citroën C8 2,2 - fakta och betyg

MOTOR

Pris: Ej fastställt, räkna med 230 000 kr och uppåt.

Motor: 4-cyl, volym 2 230 cm3, effekt 158 hk vid 5 650 varv/minut, vridmoment 217 Nm vid 3 900 varv/minut.

Förbrukning (bl): 0,97 l/mil.

Acceleration: 0-100 km/tim på 11,6 s.

Toppfart: 196 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 473/185/175 cm.

Tjänstevikt: 1 760 kg

Äga

Dyrare än vi vant oss vid från Citroën de senaste åren men massor av utrustning, bl a automatisk klimatanläggning ingår. Ingen vagnskadeförsäkring.

Köra

Bäst i klassen med köregenskaper som de bästa personbilarna. Ingen busskänsla ens på de krokigaste vägarna, stadig och fin i hög fart på motorvägen.

Komfort

Både fjädrings- och ljudkomfort slår allt i klassen. Det går att sitta längst bak på krokiga, guppiga vägar utan att bli

åksjuk. Sköna stolar fram, lite väl små bak.

Utrymmen

Större än konkurrenterna VW Sharan et Co. Sju vuxna reser bekvämt, om bagaget är litet och resan inte alltför lång.

Säkerhet

SGamlingen Evasion var bäst i klassen i Euro Ncap, C8 lär vara ännu bättre. Dessutom är den stora och höga busstypen säker i sig själv.

Känsla

Fräck form, lika roliga som säkra köregenskaper, lika praktisk laståsna med bakstolarna urlyfta som lyxig limousin när man ska med vännerna på teatern.

Helhet

Hittat formen. Citroën körde in på banan igen med prisvärda mellanklassaren C5 för två år sedan, hängde på med läckra småbilen C3 förra året och C8 blir helt klart årets succémodell.

Citroën har hittat formen.