Ingen dum Idea, Fiat

1 av 3 | Foto: björn bergman
Idea är rymlig och måtten är smart utnyttjade, en praktisk bil med bra utrymmen.
MOTOR

PROVKÖRD. Här kommer Fiats nya, lilla folkförflyttare.

Den kallas Idea - och är ingen dum idé.

Den är inte lika stor som en Golf. Men större än VW Polo och mindre än Hyundai Matrix.

Aningen kortare och märkbart högre än Ford Fusion.

Ganska lik Opel Meriva" men inte lika praktisk.

Jovisst, det är ett getingbo Fiat ger sig in i med nya modellen Idea.

Bokstäverna står för Intelligens, Design, Emotion och Arkitektur.

Alltså IDEA.

Ointressant bensinmotor

Men motorn kan inte skyllas för att vara smart. Bensinfyran på 95 hästar känns istället störande ointresserad vid alla varvtal, påfallande vridklen och varvovillig. Dieseln på 70 hästar är klart smartare - utom i Sverige förstås, där den straffbeskattas.

Ganska intelligent är däremot inredningen, med separat skjutbart och hopvikbart baksäte (60/40) plus framsätesryggstöd som kan fällas platt. Idea är rymlig och måtten är smart utnyttjade. Halvkombiformen är ganska lik Meriva men med mindre siktstörande A-stolpar. Idea har ljus och färgglad inredning, men att placera instrumenten i mitten är olyckligt ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Idea är lättkörd i stan. Mjuk i fjädringen och tyst på slät vägbana. Fast bensinmotorns brist på temperament irriterar. Liksom känslan av för mycket hårdplast.

Köregenskaperna känns mer trygga än inspirerande. Elstyrningen får godkänt men fjädringen upplevs som lite gungig.

Säkerheten? Ja, Fiat räknar med fler än fyra stjärnor i EuroNcap. Vi får väl se - tills dess kan vi påpeka att antisladdsystem inte är standard, det måste alltså köpas till.

Behagligt lättkörd

Bilens infrastruktur är anpassad för centrallås, farthållare, regnsensor, elhissar, stereo, parkeringssensor, ljusräckviddsreglering, el-taklucka (i glas). Automatiserad växellåda finns som alternativ.

Inga revolutionerande idéer som synes. Men Idea är en praktisk bil med bra utrymmen och är behagligt lättkörd i stan.

Blir priset rätt vid Sverigelanseringen i vår, ja, då får Fiesta, Meriva med flera en ny konkurrent att räkna med.

Fiat Idea 1,4

Björn Bergman