Familjetransportören

PROV. Fiat Croma

1 av 4 | Foto: fredrik pettersson
Nya Fiat Croma är först och främst en bekväm transport. Den är tyst, stor och säker. Storleksmässigt är den i klass med Volvo V70 och Ford Mondeo, men är modernt högbyggd så att du sitter högt, nästan lite minibusskänsla blir det över det hela. Med ett pris strax över 200 000 kronor (med utrustning) blir det en intressant utmanare till storsäljarna.
MOTOR

Helt nya Croma är en bekväm bil.

Men det är inte de sju kuddarna som gör den komfortabel.

Krocksäkerheten är hög med sex vanliga krockkuddar och en knäkudde. Fiat Croma fick en mycket bra start med fem stjärnor i Euro NCAP. Dessutom en fyra för barnsäkerheten.

Tillbaka till komforten.

Fiat har satsat på att göra Croma bekväm. Framrutan är laminerad och mycket arbete har lagts ned på isoleringsmaterial i karossen.

Resultatet är faktiskt imponerande.

Croma är riktigt tyst. Och det även på grov svensk asfalt. Därtill är fjädringen mjuk och fin på landsvägen. Farthindren slukas med god aptit. Baksidan är att det känns en aning tungtrampat över potthål.

Vägegenskaperna präglas av komfort. Styrningen är tillräckligt informativ. Men bilen lockar absolut inte till buskörning.

Bra hjälp för den osäkre

Antisladdsystem, panikbromsassistans och start-i-backe-hjälp är standard. Kanon.

Croma är lång som Mondeo och V70 (ca 475 cm). Men mäter dryga 160 cm på höjden. Mondeo är 147 cm. Takhöjden andas ändå inte kyrka, i stället sitter man ganska högt över marken. Lite minibusskänsla.

Kupéutrymmet är i klass med de bättre konkurrenterna. Något trängre bak än rymliga Mondeo. I framsätet är ryggstöden mjuka och fina. Sittdynan är inte lika bekväm.

Bagagerummet bjuder på möjlighet till två golvnivåer. Väljer man den högre får man ett rejält fack undertill. Men det blir inte plant när man fäller ryggstöden.

Motorerna då?

Tyst och len motor

Basen är en 2,2-liters bensinare på 150 hk. Den känns lagom stark och går tyst och lent. Lådan är femväxlad, men det finns även en femstegad automat. Växlar mjukt och passar mycket bra ihop med 2,2:an.

1,9 diesel med 150 hk finns från start och snart 2,4-dieseln på 200 hk och en bensin-1,8 på 140 hk.

Introduktionspriserna är låga. En komfortutrustad 2,2 kostar bara 214 500 kronor. 1,9 JTD är ännu inte prissatt.

Croma är kanon för dig som behöver en komfortabel familjetransportör med hög säkerhet.

FAKTA. Fiat Croma 2,2

Fredrik Pettersson