Tre miljoner köpare kan inte ha fel

Ford Focus i begtest

Foto: ford
MOTOR

Trots smått extrema karosslinjer såväl utanpå som inuti har Ford Focus sålt i tre miljoner exemplar. Den är både praktisk och rolig att köra. Bilen är billig att äga, men se till att barnsjukdomarna är kurerade om du köper den första årsmodellen.

Utbud

Stort, minst sagt. Det finns ingen anledning att köpa det näst bästa när du kan hitta tio mycket fräschare bilar bara genom att söka på Internet. Focus finns som tre- eller femdörrars halvkombi, fyrdörrars sedan och kombi. Bilen kom som -99 års modell.

Utrymme

Focus är en av de rymligaste i klassen. Baksätet rymmer tre barn, eller två vuxna och det finns trepunktsbälten på alla platser. Benutrymmet är bra, liksom takhöjden, särskilt i kombiversionen. Den senare konkurrerar till och med Volvo vad gäller lastförmåga.

Köregenskaper

Svampiga Fordar hör till det förgångna. Focus har mycket alerta egenskaper på vägen och bra styrkänsla. Det går köra ordentligt vårdslöst innan bilen säger ifrån med en sladd. Bilen hör till de allra bästa i olika undanmanövertest som genomförts. Focus har påkostade hjulupphängningar.

Känsla

Designen är helt klart speciell, men i takt med att allt fler bilmärken tagit efter Fords formspråk har du kanske vant dig? Interiören kräver kanske också lite tillvänjning med sin diagonala utformning. Kvalitetskänslan kunde varit bättre, mycket är av tråkig hårdplast – men det fungerar och är ändamålsenligt. Ambiente är basmodell, medan Trend och Ghia har lite mer utrustning.

Motorer

Den vanligaste motorn är 1,6 på 101 hk, därefter en tvåliters på 130 hk. Båda motorerna fungerar utmärkt och har en tyst gång i samspråk med den femväxlade, nästan sportiga växellådan. ST170 har extra kraft i form av 173 hk, medan det verkliga krutpaketet heter RS, en mycket snabb, åtråvärd och dyr bil. Mer ekonomiskt, och framför allt miljövänligare är att titta på Focus Flexifuel som drivs med etanol.

Ford Focus

Vanliga fel