Honda Civic Type R – mer racerbil än gatbil

MOTOR

Det finns två typer av små GTI-bilar.

Dels de som utger sig för att vara busbilar. Dels de som är alltigenom äkta.

Som Honda Civic Type R.

Det är lika bra att vara ärlig från början: Honda Civic Type R är inte en bil för er som bara söker en spänstigare, lite snabbare småbil.

Ni kan köpa VW, Seat, Skoda, Toyota, Renault, Peugeot eller någonting annat som har tillnamnet ”sport” eller ”GTI”.

Honda Civic Type R – det är något (helt) annat. Det var målet för Hondas tekniker när de byggde om den vanligtvis mjuka och komfortabla småbilen Honda Civic till förklädd vägmissil.

Vinge längst bak

Type R är mer racerbil än gatbil. På utsidan har Type R klätts med snygga, sportigt utformade plastbitar; i fronten, längs trösklarna samt baktill. En liten vinge längst bak på taket ger rätt ”look”.

Type R är naturligtvis sänkt (20 mm) och rejält hårt fjädrad. Chassit är väl avstämt för racebana och väghållningen är bättre än utmärkt. Styrningen är rena drömmen.

Precis som motorn, en tvåliters, fyrcylindrig motor på 200 hästkrafter som med bara några hästar fler ska köras i STCC i sommar av Tomas Engström. Men Honda Civic Type R duger bra som den är för oss utan ambitioner att bli svenska mästare i racing.

Körställningen är dock lite speciell. Den djupt skålade sportstolen ger det allra bästa stöd men det lite långa avståndet till greppvänliga ratten tarvar en väl upprätt sittposition för den som inte har längre armar än ben.

Men om man sitter nära ratten får man i stället den (på instrumentbrädan placerade) korta växelspaken ergonomiskt perfekt placerad på bara några fingrars avstånd.

Växellådan är sexväxlad, med korta, snärtiga, exakta slag.

När man spänner fast bältet infinner sig känslan av att ratta en racerbil. Och den förstärks av motorns vilda ylande när varvräknarnålen passerar 6 000 varv.

Någon dryg sekund senare, eller noga räknat tvåtusenetthundra varv senare, är det dags att växla (igen). För den ovane kan det vara svårt att hinna med ibland – så snabb är Civic Type R. Från stillastående till motorvägsfart tar det en handfull sekunder, detta lilla krutpaket spöar alltså lätt många vanliga prestandabilar.

Tröttande att köra

Annars är Type R utrymmesmässigt som vanliga Civic. Baksätet går att använda av två vuxna och bagageutrymmet är faktiskt inte dåligt.

Men det är knappast som familjebil Type R kommer att samla pluspoäng. Den är rent av tröttande i längden att köra.

Type R är bullrig, stötig, spårkänslig och kräver ständig passning av ratten. Ett enda långt, utdraget lidande för den som vill åka mjukt, lugnt och skönt.

Men en härlig njutning för den tålmodigt körglade.

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)