Honda FR-V – en japan med brett mellan axlarna

Konceptet med tre stolar i bredd har fördelar

1 av 3
MOTOR

Honda vågar tänka på bredden.

Nya FR-V har därför bara två stolsrader.

Men rymmer finurligt nog sex vuxna.

Den nya familjeförflyttaren från Honda har flera goda sidor.

Först och främst är den skapligt rymlig och inte alls dum att köra.

Vägegenskaperna är godmodiga - fast ger inte mycket körglädje. Därtill är styrningen alltför känslofattig.

Man sitter högt och körställningen är helt okej. Inte minst växelspakens placering (på instrumentbrädan) är perfekt.

Dålig sikt snett bakåt

Det är fin sikt framåt men dessvärre är det inte alls lika bra snett bakåt. Där är det rent av dåligt, faktiskt.

Bilkonceptet, med två rader av tre stolar i bredd, har onekligen en rad fördelar. Till exempel kan man fälla bakre radens ryggstöd och ändå åka tre personer tillsammans med 1,5 kubikmeter last.

Fem av stolarna kan fällas oberoende av varandra och lastgolvet blir alltid plant, utan trösklar eller andra hinder. Bakluckan är stor och öppnar högt.

Underlättar för välväxta

För persontransport kan de två mittre stolarna skjutas längre bak än de yttre. Det underlättar för tre välväxta personer att sitta i bredd.

Under avdelningen fiffigheter hittar vi några i framsätet. Ryggstödet till mittre framstolen fungerar om det fälls ner som bekvämt armstöd (och ett litet bord) för de två i ytterstolarna. Fäller man dessutom främre halvan av sitsen uppåt-framåt öppnar sig ett förvaringsfack samt ett litet bord med plats för grejor.

Inga smarta lösningar

Men flexibiliteten i Honda FR-V begränsas till kupén.

Lastutrymmet längst bak har bara ett par öglor för att säkra lasten, men i övrigt inga smarta lastförvaringslösningar.

Interiören känns lite ombonad och det vilar inte så lite USA-feeling över instrumentbrädan, något som accentueras av en handbromskrycka av gammaldags modell som dras ut från undersidan av instrumentbrädan.

Motorn - en pärla

Motorn är, som i många Honda, en pärla. Effekten, 150 hästar, räcker bra eftersom motorn är vridmomentstark en bra bit ner i registret.

Hondas sexsitsiga buss hamnar i ett veritabelt getingbo med populära småbussar som Scénic, C-Max, Touran, Picasso samt Corolla Verso. Prismässigt ligger FR-V högt men Hondas strategi innefattar hög utrustningsnivå.

Alufälg, klimat, regnsensor samt radio/cd är därför standard - men tyvärr varken pisksnärtskydd eller xenonljus.

Honda FR-V

Honda har vågat tänka på bredden i FR-V. Tre vuxna får bra med plats bredvid varandra.
Honda har vågat tänka på bredden i FR-V. Tre vuxna får bra med plats bredvid varandra.

Provkört

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)