På tröskeln till elitserien

Hyundais lyxiga budgetjeep Santa Fe utmanar Volvo XC90

1 av 6 | Foto: Jonas Bladh
MOTOR

Större, dyrare, smartare – och sju sittplatser.

Det är receptet när Hyundai ska göra sin storsäljare Santa Fe till en ny succé och utmana Volvo XC90.

Men lugn – det är fortfarande en budgetjeep.

Sedan introduktionen år 2000 har Hyundai Santa Fe varit en storsäljare i Sverige. Förra året såldes över 1 800 bilar, näst mest bland stadsjeeparna – bara slagen av Volvo XC90.

Nu kommer den andra generationen av den koreanska favoriten. Den är större, dyrare och lyxigare än sin föregångare. Och bättre.

Hyundai har haft lite problem med Santa Fe sedan den fick sällskap av lillebror Tucson, som legat lite för nära i både pris och storlek. Nu ska det bli rättning i leden och därför växer ”Santan”, och förlorar också den 4-cylindriga bensinmotorn.

Insidan största skillnaden

I stället är det 2,7-liters V6:an (189 hk) och en diesel på 2,2 (150 hk) liter som ska säkra ställningen i toppen för koreanerna. V6:an går att få med en femväxlad manuell låda eller fyrstegad automat. Men de imponerar inte. Motorn känns lite slö, och automatlådan växlar hej vilt på lite mer krävande väg men funkar bättre på motorväg och i stan.

Automaten till dieseln är femväxlad och beter sig något bättre, men växlar också den lite för flitigt. Däremot är det lätt att gilla dieselmotorn. Lugn och trygg, men också snabb och rivig när det behövs.

Dessvärre levereras den första omgången bilar utan partikelfilter, det kommer i produktion först i juli. Bilen beter sig mycket stabilt och tryggt. På motorväg kryssar man fram i stor komfort, och inte heller när vi svänger in på vad som måste vara västra Spaniens sämsta väg gör Santa Fe föraren orolig.

Dyrare men billig

Den största skillnaden från den första generationen finns dock inne i bilen. Med de större yttermåtten har ”Santan” fått mycket bättre komfort. Förarplatsen är större, sittställningen mycket bra och det är lätt att komma åt alla knappar och reglage.

Bak är det okej utrymme. Plus för att ryggstödet i baksätet går att luta till skön åkställning för den trötte.

Allra längst bak kommer så den stora förändringen: den tredje stolsraden. För strax under 12 000 kronor får man två platser till, som med ett lätt handgrepp försvinner ned i golvet. Utrymmet är rätt trångt, som det ofta är i bilar med uppfällbara säten längst bak. Men finessen kan ju ändå vara välkommen för den stora barnfamiljen.

Den mindre välkomna nyheten är priset. Jämfört med den gamla modellen har utgångspriset stigit med närmare 60 000 kronor. Dels har ju den lilla begsinmotorn försvunnit, dels vill Hyundai sikta in sig på köpare som vill ha, men inte riktigt har råd med, en lyxigare stadsjeep.

Många kommer nog att stå i valet om de ska köpa en ny Santa Fe – eller en begagnad Volvo XC90.

FAKTA. Hyundai Santa Fe

Jonas Bladh