En vildkatt på vägen

Dörrhandtagen känns igen från Volvo S40

1 av 4 | Foto: Peter Gunnars
MOTOR

Jaguar XK imponerar och förfärar.

Läcker design, lätt aluminiumkaross och en massiv dos körglädje och samtidigt bra komfort står på pluskontot.

Dörrhandtag som känns igen från Volvo S40, plastiga detaljer och en allmänt fattig interiörkänsla drar ner helheten.

Karossen är smäcker som rovdjurskatten. Jaguar XK utstrålar avspänd lyx på ett sätt som ingen annan bil.

Alltid svar på tal

Konkurrenterna heter Mercedes CL, BMW 650i och Porsche 911. Alla bilar med starka identiteter. Jaguar XK siktar mer mot Porsche när det gäller storlek och körglädje.

Jaguaren är mjuk och trevlig att köra i lugnt tempo. Men så fort man vill är den redo för snabb körning på knixiga vägar. Jaguar har verkligen lyckats kombinera en ganska mjuk och komfortabel gång, med en sällsynt kompetens när det går undan på allvar. Värt att notera är också att 20-tumshjulen som satt på testbilen (kostar 35 000 kronor extra) inte bara ser fräcka ut, de försämrar inte komforten heller.

En markant skillnad mot förra generationen XK är bromsarna och automatlådan. Båda är mycket bättre. Faktum är att automatlådan reagerar snabbare (i sportläge) än BMW 650i som har en riktigt snabb låda. Kanon Jaguar!

Karossen knarrar

I kombination med en relativt lätt kaross (testbilen vägde 1 792 kg) gör det att XK känns snabb och lättfotad. Detta trots att motorn inte är ett under av kraft.

Två saker är dåliga med karossen. För det första så knarrar och knäpper det lite varstans. Sen är baksätet i stort sett oanvändbart. Nu kanske man inte köper en XK för utrymmena. Men lägger man 834 000 kronor vill man väl ändå ha lite kvalitet?

Martin Ström