Inte trendig - men tråkig och trygg

Mazda 626 gillas av både bilprovningen och bilägarna

MOTOR

Det finns roligare begagnade bilar att välja bland än Mazda 626. Frågan är om det finns någon lika billig och pålitlig? Vi tar en närmare titt på Svensk Bilprovnings favorit.

Mazda 626 gillas av både Bilprovningen och ägarna - den har få anmärkningar. Från 1992 fram till 1997 finns bilen som fyradörrars sedan eller som femdörrars halvkombi. Av kombimodellerna rekommenderar vi den nyare generationen från 1998. Bilen på bilden är från 1998.
Foto: MAZDA
Mazda 626 gillas av både Bilprovningen och ägarna - den har få anmärkningar. Från 1992 fram till 1997 finns bilen som fyradörrars sedan eller som femdörrars halvkombi. Av kombimodellerna rekommenderar vi den nyare generationen från 1998. Bilen på bilden är från 1998.

Ekonomi

Begpriserna är vettiga. Bränsleförbrukningen är rimlig. Servicepriserna är normala medan Mazdas reservdelspriser ligger högt, det lönar sig att jämföra med piratdelar. Nybilsgarantin gäller fem år eller 10 000 mil.

Tillförlitlighet

Det här är en bil som transporterar dig från A till B, och från B till A - hur många gånger som helst. Är det ett bekymmerslöst bilägande du söker är Mazda 626 bilen. Den som kör en Mazda 626 överraskas sällan av plötsliga fel. Hållbarhet har varit något av denna bilmodells signum i många år. Det påvisar också resultaten vid Svensk Bilprovning och i Motormännens ägarenkät, där ägarna är mycket nöjda. 90 procent skulle välja Mazda igen om de skulle byta bil.

Vägegenskape

Här bjuds inga överraskningar. Mazda 626 är faktiskt ganska tråkig på vägen, men fullgör sina plikter utan att ge några bestående intryck - förutom att den är solid och praktisk.

Modellutbud

Mazda 626 är en långkörare som funnits i Sverige ända sedan slutet på 70-talet. Modellbyten har skett 1988, 1992 och 1998 för att ersättas 2002 av Mazda 6. Köregenskaperna har visserligen förändrats i och med skiftena, men 626 har aldrig blivit betraktad som en särskilt körglad bil. Efter 1998 har fjädringen blivit stabilare jämfört med den lite mjuka sättningen på modellen 92-97, som kan kännas lite svajig vid undanmanövrer. Från 1998 är karossen galvaniserad och klarar rosten betydligt bättre. 80-talsbilarna är i den bemärkelsen mycket glada i den rödbruna beläggningen.

Kombin från tidigt 90-tal kan verka häpnadsväckande billig, men det beror på att modellen var en kvarleva från förra modellen.

Image

Eller snarare avsaknaden av den. På 80-talet har modellen någorlunda särpräglade former, men 626 är överlag en anonym bil. En 626 köper du inte om du vill vara trendig och synas.

Säkerhet

Samtliga Mazda 626 är standardutrustade med ABS-bromsar sedan 1992 och krockkudde på förarplats sedan 1993.

Från och med 1998 har också bilen ett antispinnsystem och trepunktsbälte på mittplatsen bak.

Mazda 626 2,0i 16v

Vanliga problem

David Lilja