Cooper har blivit mindre Mini

1 av 3
MOTOR

Vadå nya Mini?

Den ser ju ut som vilken Mini som helst. Men titta en gång till, allt är lite större. Mest markant förstoring har skett av strålkastarna och hastighetsmätaren.

Finns det fler och bättre skäl att byta upp sig?

Av naturliga skäl handlar mycket av nya Mini om former. Och formändringar.

Hela bilen är ju en lek med former. En lek som blivit så allvarlig att Mini till och med kommer som kombi senare i år.

Nya Mini har lite rundare former.

Både av praktiska och estetiska skäl. Bland annat är motorhuven två centimeter högre för att förbättra fotgängarskyddet. För att inte få en framtung nos har designerna lagt till sex centimeter på bakluckan. Vips fick bilen också bättre bagageutrymme, dock bara tio liter extra.

Mätaren – bilens hjärta

Hastighetsmätaren i Mini är interiörens hjärta. Och nu pumpar det starkare än någonsin. Mätartavlan är ännu större än jätteurtavlan i gamla Mini. Hela interiören är mer exklusiv med finare material, mätarna är tydligare med bland annat digital hastighetsmätare.

Nu lämnar vi kosmetikan och kikar på skillnaderna under skalet.

Motorn i testbilen är en fyrcylind-rig bensinmotor på 1,6 liter. Eftersom vi testar en Cooper med tillägget ”S” har motorn också en turbo. Det är samma snurra som sitter i lite sportigare versioner av Peugeot. Gamla Cooper S har kompressor. I praktiken innebär det att man nu har 175 hästkrafter mot tidigare 170 hk. Och trots byte från kompressor till turbo kommer kraften tidigare och mer kraftfullt i den nya motorn. Det är praktiskt för att man slipper växla lika ofta och det gör bilen körsmidig, men det kan också rycka lite i ratten vid gaspådrag. Gasglada förare kommer säkerligen att tycka att gamlingens motor var roligare, den har mer karaktär.

En sak som är klart bättre på nykomlingen är bromsarna. De är större och tål upprepade inbromsningar bättre. Känslan i växellådan är tvärt-emot något sämre, mer gummiartad.

Styrningen skiljer ordentligt mellan bilarna i krypfart, där den gamla känns trög och bynglig jämfört med den nya som går väldigt lätt. Kopplingen är också lättare.

Ylar inte på motorvägen

På landsvägen märker man direkt att den nya motorn går betydligt tystare. Om man i motorvägsfart går ner från sexan till fyran viner gammelbilens kompressor ännu hårdare. Samma nedväxling märks inte alls i den nya bilen.

Skinnstolarna fram har lite finare klädsel, de är bekväma och körställningen utmärkt. Baksätet är nästan lika trångt som förut med några undantag: lite bättre armbågsutrymme, skönare dynor och mjuk baksida på framstolarna vilket är skönt för knäna.

Sportchassi är tillval (1?950 kronor) och det har testbilen.

På sämre vägar blir det lite hoppigt och komforten är ingen höjdare. Välj standardchassi istället.

Har då den nya bilen blivit roligare?

Gamlingen reagerar kvickare i styrningen, sladdar gärna lite med bakhjulen och känns mer gokart.

Nya Cooper S har lite längre fjädringsväg vilket gör den mer förlåtande över ojämnheter. Styrningen har inte riktigt lika exakt och fin känsla. Nykomlingen känns mer mogen, på gott och ont. Men visst är den fortfarande riktigt rolig att köra.

På säkerhetsfronten finns också några nyheter.

Spolning kostar extra – uselt

Förutom förbättringar av fotgängarskyddet har nya Mini fått bältesindikator i baksätet och panikbroms- assistans. Å andra sidan tvingas man nu välja till xenonljus för att få en så viktig detalj som strålkastarspolning. Dåligt!

Mini Cooper S har riktigt bra andrahandsvärde och allt talar för att även nya bilen får det. Till och med något bättre enligt våra kalkyler. Priserna på både bilen (dyr) och extrautrustningen (dyrare) håller samma nivå som tidigare. Lägre förbrukning med turbomotorn gör dock att nykomlingen totalt sett är lite billigare att äga.

Om du har en Mini Cooper i dag och är sugen på att byta, fundera då på vad du värderar högst. Smarta och praktiska egenskaper som utrymme, ergonomi, vardagssmidighet och bränselekonomi. Eller design, körglädje, motorljud och styrkänsla. Gamlingen har mer karaktär, det väsnas mer från avgasröret och det låter som om det går fort. I praktiken är dock nya bilen snabbare, rakt fram.

Läs också:

Mikael Johnsson (-), Martin Ström