En skarpt laddad Colt

Colt ger lika delar fart och oväsen. Hela bilen är tokbullrig, särskilt avgassystemet vid motorbromsning under 3000 varv. Men bilen håller greppet fint oavsett vägbanans skick och den har en tuff, sportig inredning.
Colt ger lika delar fart och oväsen. Hela bilen är tokbullrig, särskilt avgassystemet vid motorbromsning under 3000 varv. Men bilen håller greppet fint oavsett vägbanans skick och den har en tuff, sportig inredning.
MOTOR

Mitsubishi skjuter från höften.

Det ger lika delar fart och oväsen.

Lilla speedkulan Colt CZT är en renodlad entusiastbil, alltså.

I den nya tredörrars Colt CZT har Mitsubishi satt en vettskrämd 1,5-liters turbomotor på 150 hästar.

Insugsljudet är riktigt köttigt och ett tvättäkta tokbrummigt sportavgassystem sitter original.

Chassibussningarna känns rejsigt stenhårda och vägljudet är minst sagt intensivt.

Trots det tillåter chassit en hel del krängning vid tuffa filbyten.

Det gör att man först blir lite skeptisk, men på en mindre väg blir jag övertygad.

De hårda chassibussningarna lusläser vägbanan och skickar informationen rätt in i korsryggen på föraren.

Hur ojämn vägen än må vara, behåller Colt CZT greppet fint. I en bil med för hård fjädring och dito kränghämmare kan greppet lätt slås loss.

Så blir det aldrig i Colt CZT.

Direktheten i styrningen är på topp, men styrkänslan är tyvärr inte helt i nivå med chassikänslan i övrigt.

Men för att vara ett helelektriskt styrservo är det klart godkänt.

Anabola-Colten understyr en del till att börja med. Ett antisladdsystem sitter som standard och det är inte urkopplingsbart.

Lite trist vid första tanken, men systemet tillåter faktiskt en riktigt bred åkstil.

Växellådan är fempetad och med okej mekanisk känsla i växellänkaget. Högsta växeln är förvånande nog inte jobbigt GTI-låg. Motorvarvet på motorväg hålls hyfsat lågt.

Inte för att det spelar någon roll i Colt CZT, hela bilen är tokbullrig.

Speciellt avgassystemet som ger en ganska påfrestande brummig ljudkuliss vid motorbromsning under 3 000 varv.

Inredningen går i tuff stil med riktigt rejäla sportstolar som standard. Jämfört med en standard-Colt är även mätartavlorna fränare med ett eget typsnitt på vit bakgrund.

Bilen kräver dock en entusiastisk ägare som står ut med allt buller till vardags.

Priset för Colt CZT är i skrivande stund inte fastställt, men Mitsubishi siktar helt klart in sig på Ford Fiesta ST och spår kring 155 000 kronor.

Håller man den prisnivån är Colt CZT en välkommen bålgeting in i det nyuppväckta GTI-boet.

FAKTA/Mitsubishi Colt CZT

provkörd.

Fredrik Pettersson (bil@aftonbladet.se)