Ponny-expressen: Tigra & Pluriel

Småttingar med mycket glädje

1 av 3 | Foto: BÖRJE THURESSON
Opel Tigra och Citroën Pluriel - för den som vill åka cab till ett hyfsat lågt pris.
MOTOR

Båda har tjejtycke.

Båda har tak som öppnas med en knapptryckning.

Båda har prislappar under 150000 kronor.

Men där slutar likheterna.

Alldeles nya Opel Tigra är en transportör för två med lätt bagage, Cit-roëns byggsatsbil Pluriel rymmer fyra, och är dessutom en perfekt pickup vid tjänligt väder.

Förra generationen Opel Tigra var ingen bra bil och blev ingen succé. Nykomlingen är bättre på allting. Och numera går det att öppna taket.

Kraftfullt maskulin

Nya Tigra är en plåtcab enligt modernt snitt och i samma stil som megasuccén Peugeot 206 CC. Men medan 206 har ett baksäte som åtminstone rymmer ungarna är Tigra tvåsitsig.

Bagagerummet är hyfsat så länge taket är uppfällt, med taket nerfällt blir det betydligt mindre och rymmer ett par mjuka väskor eller två Konsumkassar.

Tigra har en kraftfullt maskulin framtoning, även om kunderna sannolikt är kvinnor. Formen, antingen taket är upp- eller nerfällt, andas fart, prestanda, ja "riktig sportbil".

Men så mycket riktig sportbil är inte Tigra. Jag pressar bilen på en krokig Roslagsväg och det går riktigt bra så länge asfalten är slät och fin. Men så fort beläggningen är ojämn, hålig eller lappad, studsar bilen okontrollerat i sidled. Det hjälper inte att min bil är extrautrustad med 17-tumshjul och extrema lågprofildäck. Det blir stötigare, men knappast säkrare.

Tigra är bäst som glidare med taket nerfällt och med den lilla vindavvisaren (kostar 1 990 kronor extra, men är ett absolut måste) monterad mellan störtbågarna bakom ryggstödet.

Dålig sikt bakåt

Det går att köra öppet även i låga temperaturer eftersom värmeanläggningen är effektiv, det finns värme i stolarna och turbulensen är måttlig.

Med taket uppfällt är det påfallande mycket oväsen i bilen. Det läcker in vindbrus överallt, och vägljud kommer in i bilen från bakhjulen.

Ett annat problem är sikten snett bakåt. Redan med taket nerfällt ser man dåligt snett bakåt. Skälet är att bilens bakdel är så hög för att kunna rymma taket under bakluckan.

Och med taket uppfällt är sikten kriminellt dålig, ett allvarligt problem när man ska byta fil i storstadsmiljön eller på motorvägen.

Ett annat problem är att Opel envisas med en passagerarkrockkudde som inte kan kopplas bort. Farligt alltså att ta med barn under 150 cm i bilen. Och barn i barnstol är omöjligt.

Pluriel läcker

Citroën Pluriel har hunnit bli tre år och medan biljournalisterna mest klagar på den märkliga och meckiga konstruktionen klagar ägarna på att det läcker in.

Jag har själv kört flera Pluriel i snabbtvätten utan minsta läckage, men det är helt klart att bilen är känslig och att de många lösa delarna inte alltid passar ihop som de ska.

Biljournalisternas huvudsakliga kritik handlar om takbågarna som kan tas loss, men som då måste lämnas hemma. Vad händer när det plötsligt börjar regna? När takbågarna inte är med och taket inte kan fällas upp?

Tja, samma sak som när man är ute med motorcykeln... Men Pluriel hade faktiskt varit bättre om takbågarna varit fasta, för det är med takbågarna på och takkassetten nersvängd under bagagerumsgolvet som Pluriel är som bäst. Då är turbulensen inne i bilen bara en svag fläkt - upp i farter långt över 100. Vindavvisare som är ett måste i alla andra öppna bilar finns inte och behövs inte heller. Däremot finns faktiskt ett kapell att täcka bilen med om det börjar regna och man är taklös, fast då går bilen inte att köra.

Pluriel är fyrsitsig, även om benutrymmet bak är begränsat, och mindre bagage för fyra ryms i skuffen.

Lockar fram lugn

Om Tigra saknar tillräcklig vridstyvhet för att klara tuff körning på dåliga vägar är Pluriel ett skämt. Det vrider sig och knakar och gnekar när man pressar bilen.

Men grejen är att Pluriel inte alls lockar till forcerad körning. Pluriel lockar fram lugn och harmoni, det är en bil för lugna färder i måttliga hastigheter.

Vilken bil av de två jag valde när helgen närmade sig? Jag skulle hämta en soffa och köra den tio mil till torpet, och jag skulle köra en fem meter hög jasminbuske som jag klippt ner till grovsoptippen och jag skulle köra gräsklipparen till vårservice, så jag hade inget val - det fick bli Pluriel!

Den 210 cm långa bäddsoffan fick rum på högkant med halva baksätet fällt och bakluckan nerfälld för att förlänga lastutrymmet. Vi hade kunnat sitta tre i bilen utan problem. Riset hängde ut nära två meter men fick en röd rosett och den självgående Klippon såg nästan ensam ut på flaket.

Lågpris

Citroën Pluriel är unik som öppen pickup, cab eller ombonad vinterbil, dessutom till rekordlågt pris, från 145000 kronor.

Opel Tigra som bara rymmer två och som definitivt inte flyttar några bäddsoffor men å andra sidan inte är lika byggsatsbetonad, kostar från 150000 kronor.

Båda har en 1,4-litersmotor i basversionen, Citroëns är på 75 hk, Opels på 90. Citroën är bättre utrustad men båda behöver extrautrustas för att fungera bra. Citroën saknar cd-radio som standard, båda saknar luftkonditionering. Citroëns ac/cd-paket för 7900 kronor gör bilen i det närmaste komplett, hos Opel spretar paketen mer - och blir dyrare. Båda tar runt 3500 för metalliclack men bara Opel har antisladdsystem (4100 kr) och bara Citroën har en ratt som är justerbar BÅDE i längs- och höjdledd (standard).

Pluriel och Tigra är två småttingar med massor av glädje och som faktiskt går att använda som transportmedel, även på vintern, och till ett pris som inte avskräcker.Robert Collin

Citroën Pluriel 1,4

Opel Tigra 1,4 Twintop

Cab-special - läs alla provkörningar

Robert Collin