Dagens namn: Algot
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Bil / Biltester / Peugeot

Begtest: Peugeot 406

Ett ekonomiskt och klokt bilval

Peugeot 406 är en populär långkörare till rejält pressade priser. Formerna är tidlöst franska och själva bilen tycks också klara åldern bra.
Foto: BÖRJE THURESSON

Driftsäkerhet

Peugeots mellanklassvagn 406 har till-verkats sen 1996 och finns i så många exemplar att de flesta modellrelaterade fel är avslöjade och åtgärdade. Den mest störande anmärkningen vid Bilprovningen rör bromsarna. De bakre skivbromsarna rostar och måste bytas ganska ofta. Håll rosten borta genom att med jämna mellanrum provbromsa i hög fart. Se bara till att ha fritt bakåt! Av elfelen som drabbar modellen är det vanligast att stolsvärmen lägger av.

 

På vägen

Franskt mjuk och behaglig dämpning som sväljer både korta och långa gupp. 406 är sympatisk att ratta bortsett från ett tillfälle; när bilen är fullastad och man gör en undan-manöver. Då slänger den ut baken på ett elakt vis. Rivigaste motorn är 2,0 med turbo och 150 hk. För bättre bränsleekonomi rekommenderas 2,0 med 132/136 hk.

 

Utrymme

Jämfört med konkurrenterna är Peugeot 406 rymlig. Bagage-utrymmet är till och med mycket bra, förutom de idiotiska byglarna till luckans infästning som riskerar att klämma sönder väskorna. Bilen finns också som mycket rymlig kombi, som ny kunde den fås med extrasäte i bagage-utrymmet.

 

Säkerhet

Bra utrustad med ABS--bromsar, krockkudde på förarplats, trepunktsbälten på alla platser, bältessträckare fram och fästen för bakåtvänd bilbarnstol. Men i Euro Ncaps krocktest fick bilen 1996 två stjärnor, sämre än flera konkurrenter i klassen. Bilen uppgraderades 2001 och fick tre stjärnor.

 

Ekonomi

Redan som ny var 406:an obegripligt lågprisad för att vara en välutrustad mellanklassbil. Det låga priset ”smittar” förstås av sig när bilen blivit begagnad. En bidragande orsak är också att modellen just ersatts av 407 och att det kryllar av beggade 406:or. Lågt inköpspris, låg bränsleförbrukning och långa serviceintervall (1500/2 000/3 000 mil beroende på årsmodell) talar för ett mycket ekonomiskt och klokt bilval.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Bil

Visa fler