Mästaren och utmanaren

Duellen: Årets bil Peugeot 307 har fått en konkurrent i Fiat Stilo

1 av 3 | Foto: Magnus Wennman
MOTOR

Fiat Stilo, en klockren utmanare till Årets Bil, är här.

Stor, rymlig och, nåja, körglad.

Men hur klarar den att jämföras med Peugeot 307?

Ute i övriga Europa är Fiat en ständig storsäljare med gott kvalitetsrykte. I Sverige är det märkligt nog tvärtom, trots att Fiat numera bygger mycket bra bilar.

Peugeot led faktiskt av samma problem för ett antal år sedan – men är i dag en storsäljare både i Sverige och övriga Europa.

Peugeots image har blivit allt bättre. Och att Peugeot 307 blev Årets Bil gjorde inte saken sämre.

Nu får 307:an konkurrens från Italien: nya Fiat Stilo.

Snygg?

Javisst, om än något kantigare än skönheten från Frankrike.

Rymlig?

Jodå, med klassens största baksäte.

Fast när man kliver in och sätter sig i framsätet i Fiat Stilo drabbas man lätt av en instängd känsla fast bilen är rymlig, vilket ska betonas.

Men instrumentbrädan är hög och känns som en vägg framför förare och framsätespassagerare.

Och väggen är svart.

Förra gången jag körde en Fiat satt jag i en Punto och då räknade jag till nio olika sorters svart plast i inredningen.

Nu hittar jag bara fem och alla fem är klart mer aptitliga att se på.

Inredningskvalitén känns faktiskt bättre i Stilo än i någon annan modern Fiat.

Men trots detta är ändå en liten bit kvar till Peugeot 307.

I 307:an känns inredningen nästan tysk: utmärkt passning av alla detaljer, snyggt och stilfullt.

Sitter bra

Framstolarna i 307:an är också mycket bra. Långa, lagom hårt stoppade sitsar, bra sidostöd från ryggstöd som också ger skuldrorna stöd.

Fiat Stilo har stolar som också känns bra. Det vill säga: Robert Collin tycker de är m y c k e t bra. Själv störs jag av mellanrummet mellan ryggstödet och sitsen, en glipa på fem, sex centimeter, som blir när man pumpar ner sitsen till lägsta läget.

Nedre delen av ryggstödet trycker då på mina njurar på ett mindre trevligt sätt.

Robert sitter högre. Och när han väl pumpat upp sitsen försvinner mellanrummet mellan ryggstöd och sits. Då blir också komforten betydligt högre.

Utrustningsmässigt saknar ingen av förarplatserna något. Det mesta är vettigt och redigt och 307:ans smarta radiokontroller på rattstången vill man gärna ha (fast de kostar extra).

Hos 307:an är ratten ställbar både i längd- och höjdled medan Stilo bara tillåter inställning i höjdled.

Årets Bil, Peugeot 307, fick stort beröm när den kom för sitt baksäte och den generösa takhöjden.

Men Fiat Stilo slår nu Peugeot 307 – rejält dessutom.

Utklassning

Baksätet i Stilo är enormt. Det är faktiskt en helt egen kupé där bak.

Och även om 307 alltså har ett rymligt baksäte luktar det ändå utklassning.

Men det kommer mera.

Stilos delbara (40/60) baksäte kan skjutas fram/bak ungefär två decimeter och – håll i er nu! – även ryggstödets lutning kan justeras.

Om det var fördel Peugeot i framsätet så är det game, set och match i baksätet.

Lite tungnosade

Bagageutrymmena kan av naturliga skäl inte bli så stora. Men de räcker båda för en liten familjs packning, dock ej om barnvagnen ska med.

Peugeot 307 har några liters övertag. Och är snyggare inklätt. Men om ägaren till Stilo flyttar fram baksätet blir bagageutrymmet större i Stilo.

Alltså oavgjort, på något sätt.

Körmässigt har bilarna likartat uppträdande. De är båda framhjulsdrivna, lite tungnosade och understyr så snart det går för fort. Stilo understyr lite mer och lite tidigare än 307:an.

Styrningen i Peugeot är både direkt och bra. I Stilo sker allt lite mer diffust, styrningen saknar rätta känslan. Den elektriska styrservon har däremot ett ”city”-läge, som gör det lättare att styra och är mycket bra att ha inne i stan vid trånga manövrer.

Å andra sidan är faktiskt 307:an lättrattad som den är.

Kul busbil

Den stora skillnaden finns i stället i chassit.

Stilo har längre fjädringsväg och är avgjort mjukare fjädrad. Det ger bra komfort men sämre köregenskaper.

Peugeot 307 är stramare, hårdare i fjädringen och känns lite mer sammanhållen i chassit.

307:an är på samma gång komfortabel och en kul busbil, även om man saknar en större motor (finns en tvåliters).

Vi har kört basbilarna. Och med 1,6-litersmotor går det inte så fort. Men man kör hyggligt snålt och jovisst, motorn räcker trots allt ganska långt.

Säkerhetsmässigt är det ännu svårt att sätta exakta betyg. Vi har dock anledning att förmoda att båda bilarna klarar sig bra i en krock.

Peugeot 307 har ett utmärkt krockbetyg redan (EuroNcap) och vi kan förvänta oss att Stilo får detsamma.

Båda har ett bra inre skydd i form av krockkuddar, bälten och bältessträckare/kraftbegränsare.

Båda har dubbla kuddar fram (passagerarkudden avstängbar), sidokrockkuddar både fram och bak samt krockgardin som täcker både fram- och baksäte.

Peugeot har aktivt pisksnärtsskydd fram och Stilo tar en liten extrapoäng på att antispinnsystemet är standard.

Båda kan förses med antisladdsystem och man kan undra – varför inte ha en så viktig sak som standard?

Vad kostar det?

Med bilar i övre småbilsklassen väger ekonomin tungt.

Vad kostar det – och vad får man för pengarna. På kort och på lång sikt? Tja, Stilo och 307 kostar faktiskt på öret lika, 139 900 kronor.

Och båda kan sägas vara bra utrustade, om än lite olika.

Stilo har färddator och cd-radio som standard men inte fjärrmanövrering av centrallåset. Och bara elhissar fram som standard.

Peugeot har elhissar på alla platser och fjärr till låset som standard. Plus regnsensor. Men luftkonditionering eller klimatanläggning måste köpas till hos båda.

En liten pluspoäng tar Stilo som kan extrautrustas med navigator, telefon och tv.

Det kan inte Peugeot 307. Ännu, är det kanske bäst att tillägga. För utvecklingen är snabb.

Sammantaget klarar Årets Bil av utmanaren den här gången. Men det är en poängseger som är knapp. Någon domare kan rent av vilja ha oavgjort.

Thomas Berggren