Långa 307 - en riktig höjdare

Årets bil i lång version tar täten bland högbyggena

MOTOR

Årets bil har gått och blivit familjebil.

Med två extra sittplatser.

Opel har försökt, precis som Mazda, Nissan och Citroën. Men ingen har hittills puttat ner Renault Scénic från tronen bland de små, flexibla familjebussarna.

Men nu kommer Peugeot 307 i kombiform och då vete sjutton.

Kombiversionen, sportwagon, SW, av Årets bil Peugeot 307, har precis som Scénic maximalt flexibel inredning.

Och baksätet består också av tre separata stolar som var för sig kan fällas upp mot framstolarna eller lyftas ur om man behöver öka på lastutrymmet.

Men det som gör att 307 SW kommer att bjuda konkurrenten riktigt hårt motstånd är det faktum att bilen är 5+2-sitsig – och den är byggd på längden i stället för på höjden!

Längst bak i kupén finns fästpunkter för två extra stolar, där ett par barn (upp till 160–170 cm) kan åka ganska bekvämt.

Men det gäller att vara ung och frisk; att ta sig in till tredje raden kräver viss akrobatik. Stolarna köper man till efter behov – pris 2 995 kronor styck.

Peugeot har till skillnad från Renault byggts på längden.

307-kombin är 25 cm längre än Renault Scénic och har 13 centimeter större axelavstånd.

Detta räcker för att ge plats åt extrasätena bak och man sitter inte högre än normalt. Körställningen har ingenting av busskänsla, och karossen kränger inte alls som hos de högbyggda bilarna.

Härlig körglädje

Vi har gett 307 SW betyget fem plus för det vi kallar körglädje – i förhållande till bilarna i samma klass. Den är ingen sportbil, men balansen och väggreppet är mycket bra. 307 SW kränger bara lite, det är fin precision i styrningen och bra temperament hos 136-hästarsmotorn bidrar till välbefinnandet bakom ratten.

Växellådan är inget under av exakthet men känns heller inte oprecis.

Fjädringen är en ovanligt lyckad kombination av komfort och stabilitet. Plumpen i komfortprotokollet är ljudnivån. Decibelmätaren säger att 307 SW är ganska tyst, men subjektivt upplever vi vägbanan som irriterande nära; ett sjungande muller kommer och går, allt efter typen av vägbeläggning.

307 SW är också lite väl lågt utväxlad; motorvarvtalet ligger runt 3 000 varv/min i svensk (laglig) motorvägsfart, vilket ger ett svagt, men ändå onödigt surr från motorn.

Utrustningsmässigt är 307 SW steget före flera konkurrenter.

Ärkerivalen Scénic är lika välutrustad i grundpriset men till Opel Zafira och Toyota Corolla Verso får man plocka mer från tillvalslistan för att nå 307:ans nivå. Peugeot 307 SW är en säker bil. Här är både antisladdsystem (ESP) och krockgardin standard. Trepunktsbälten finns på alla platser, även till extrastolarna.

Vanliga Peugeot 307 fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov och vi utgår från att kombin når samma resultat.

Peugeot 307 SW är den ena versionen av Peugeot 307 i kombiutförande. Den andra kallas bara Kombi och saknar glastaket, de separata stolarna bak samt möjligheten att sätta in två extrasäten.

Lastar mer än V70

SW är också bättre utrustad, vilket förklarar prisskillnaden: SW kostar med 1,6-litersmotor 172 900 kronor, mot 144 900 för Kombi 1,6 i XT-version (med ACC och cd-radio). Den som inte behöver flexibiliteten och glastaket i SW-versionen kan med fördel köpa Kombi och spara nästan 30 000 kronor.

307 Kombi kan också utrustas med ESP-system för 5 900 kronor, vilket ger en fullfjädrad kombi med högsta säkerhetsnivå och en lastvolym som slår svenska bästsäljaren Volvo V70 – för listpriset 150 700 kronor. Båda har stor rymd i kupén, bra körställning och förarplats samt komfortabla säten. SW har det lyxiga glastaket. Plus, naturligtvis, alla stuvfack och lådor samt flexibiliteten av skjutbara stolar som kan vikas eller lyftas ut.

Så, jovisst har Scénic – äntligen – fått en konkurrent som når ända fram. Det var på tiden.

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)