Bilen som fick ett nytt liv

Nu har det blivit riktigt roligt att köra Peugeot 406 på en kurvig väg.
Nu har det blivit riktigt roligt att köra Peugeot 406 på en kurvig väg.
MOTOR

Peugeot 406 Coupé är en verklig doldis på bilmarknaden.

Som nu bör lyftas fram.

För med ny 2,2-litersmotor har bilen fått nytt liv.

Snål, stark och livgivande.
Snål, stark och livgivande.

Den har inte skapat några stora rubriker, bara funnits där ett tag som ett snyggt kupé-alternativ.

Men nu har Peugeot stoppat i en fyrcylindrig motor på 2,2 liter i 406 Coupé och det är synd man inte gjort detta tidigare.

För den hittills lite framtunga och V6-försedda Coupén har inte tillhört de allra skojigaste vagnarna att köra. V6-Coupén har mera fungerat som långfärdslimpa, om än en ganska bekväm sådan.

Roligt köra aktivt

Med 2,2-litersfyran känns bilen betydligt trevligare att ratta. Reaktionerna är kvickare tack vare att tunga V6-motorn är borta.

Nu är det i stället riktigt roligt att leta upp en kurvrik väg och köra aktivt, åtminstone så länge asfalten är torr.

Blir det blött upptäcker man genast att bilen fortfarande är framhjulsdriven. Tar man då i lite för mycket understyr den, dock utan större dramatik.

Den nya 2,2-litersmotorn är en modern lättmetallpjäs som låter riktigt trevligt och har rejält med kraft just där man vill ha det – alltså i mellanregistret.

Den är, om så önskas, också snål med dropparna. Jag lyckades utan att anstränga mig köra landsvägen fram på rimliga 0,70 liter per mil.

Svart och tråkig

I övrigt finns inte så mycket nytt att berätta om Coupén. Den är fortfarande lika svart och tråkig i interiören, stolarna lika utmärkta att sitta i men de återgår fortfarande inte av sig själva när man släppt in passagerare till det lite för trånga baksätet.

Men standardutrustningen är rejäl. Och priset.

En BMW 320-coupé är till exempel 60 000 dyrare, en Mercedes C200K Sportcoupé märkligt nog bara 27 000 kronor dyrare.

Men då ingår inte särskilt mycket utrustning.

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)