Porsche 911 – lysande andrahandsvärde

Dyr att köpa, dyr att äga och dyr att reparera. Men när du ska sälja ögonstenen kan du ta ut ett bra pris.
Foto: AUTO MOTOR & SPORT
Dyr att köpa, dyr att äga och dyr att reparera. Men när du ska sälja ögonstenen kan du ta ut ett bra pris.
MOTOR

Själva ikonen för en sportbil är Porsche. Och då menar vi 911-modellen.

En snabb titt på prisutvecklingen räcker för att avslöja bilens enorma dragningskraft.

En 911 Carrera betingade 1995 ett nypris på 678 000 riksdaler. Samma bil kostar, sju år och cirka 5–10 000 mil senare, en bit under halvmiljonen. Porsches värde varar länge.

Porsche 911 är körglada, robusta bilar och behandlas därefter. Så frågan är om man verkligen vågar satsa 400 000–500 000 kronor på en så pass gammal bil, som förmodligen även har körts hårt?

Trångt och trögt

Vi lånade en Carrera 4S, finsmakarversionen, för att utforska kära gamla 911 (den nya 911 kom 1997). Växellådan är distinkt, men har långa slag. Det är lite trångt, knapparna på instrumentbrädan går trögt och elhissarnas något ojämna gång känns inte heller superfräscht.

Svansmotorkonceptet är charmigt, men har skördat otaliga offer. Och detta är en av anledningarna till varför det är extremt viktigt att ha koll på bilens historik.

Det bästa beviset på detta är att Porsche i Stockholm aldrig byter in bilar utan servicebok.

Och det som proffsen inte tar i med tång ska inte du heller befatta dig med.

Ingen bok – inget köp!

Dyra reservdelar

Men även Porsche kan gå sönder, även om både växellåda och motor är byggda för hårda tag och håller. Men ingen bil är osårbar. Klimatanläggningen kan kosta närmare 10 000 att ersätta. Kopplingen, som får mycket stryk, kostar från 6 536 kronor upp emot 15 000 att byta. Men en mer gedigen känsla av en begagnad sportbil går inte att uppbringa. Underbar körkänsla.

Men det är inte gratis.

Räkna med månadskostnader på runt 7 500.

Prisvärd eller inte? Faktiskt får man en ny Boxster för samma pris.

Fler provkörda cabbar:

Fredrik Huldt (bil@aftonbladet.se)