Cayman - Porsches nya junior

Vi testar årets mest emotsedda bil

1 av 6 | Foto: Robert Pettersson
MOTOR

Robert Pettersson drog vinstlotten på redaktionen. Därför fick han göra årets första test: av årets mest emotsedda bil: Porsche Cayman. Med tilläggsnamnet S som i Snabbare. Eller som i Sehr Schöön.

Smakar det så kostar det.

Men nya Porsche Cayman smakar faktiskt mer än den kostar.

Även om priset är högt.

Porsche Cayman är årets mest emotsedda bil, inget snack om den saken.

Både utseendemässigt och innehållsmässigt.

Utseendemässigt är Cayman S lite knepig.

I profil ser taket högt ut och i kombination med de långa överhängen understryker det likheten med en Ahlgrens-bil.

De kurviga bakskärmarna och den svankiga ryggen ger också ett intryck

av VW Karmann-Ghia – eller Audi TT.

Inuti – en Boxster rakt av

På bild alltså. I verkligheten funkar Cayman S-formen förvånansvärt bra. Låg, bred, snygg.

Invändigt är den en Boxster rakt av. Porsche låtsas inte ens att det är en annan bil.

Det svarta innertaket i provbilen ger till och med en känsla av Boxsterns sufflett.

Men i samma sekund motorn startas faller likheterna platt. Tonen från den speciella 3,4-litersmotorn på 295 hästkrafter liknar inget annat.

I en Boxster hör man ganska mycket avgasljud, oavsett om man har suffletten uppe eller nere. I Cayman S hör man bara mekaniken.

Det påminner lite om upplevelsen i en Porsche Carrera, men ljudet är annorlunda, ljusare, lite tunnare.

Motorljudet är inte speciellt påträngande eller störande, men det har som sagt en helt egen karaktär.

Och kraft, kan man tillägga. 15 hästar mer än i Boxster, bättre vridmoment känns bra.

Om man ska jämföra med Porsche 911, och varför skulle man inte det, så levereras kraften vid lägre varv och Cayman är också något snålare med soppan. Det leder till misstanken att Cayman är lättare med bättre aerody

namik. Accelerationen är likartad men 911 är snabbare hela vägen upp till toppfart. I Caymans fall 275 km/tim – sen tuffar 911 vidare till 285 km/tim.

Taket gör skillnaden

Enda området där Cayman kan hävda sig är i segdragning på högsta växeln – sannolikt i kraft av 50 kilo lägre vikt och bättre aerodynamik.

Bromsarna är lika bra i båda, vilket betyder att även Cayman har kusligt effektiva bromsar. Den stannar på 36 meter från 100 km/tim.

Och den som vill ha bättre bromsar kan köpa till keramiska bromsbelägg för 7830 Euro, runt 70000 kronor.

Vi provade både broms och acceleration i Italien, på krokvägarna i vackra Toscana.

Möjligen är vägarna i långsammaste laget för att bilen skall få sträcka ut, det är mest tvåan, trean och fyran som gäller. Men det är underbara testvägar för att utforska en bils inneboende egenskaper.

Det första som märks är att taket gjort en hel del för vridstyvheten. Jämfört med en Boxster S är också chassit annorlunda – bakfjädrarna är hårdare, bakre kränghämmaren mjukare och den främre hämmaren hårdare.

Det är svårt att känna dessa skillnader i detalj, men tillsammans med karosstyvheten ger de en annan, om in

te så mycket bättre, känsla av precision än Boxster S.

Balansen är perfekt och chassit precis lika (otypiskt för en mittmotorbil) förlåtande som i Boxster S.

Farten…där får Boxster stryk

Men Cayman kan bitas.

I en blind kurva som nyper kommer bakvagnskastet som en blixt från klar himmel.

Chassiprecisionen gör dock sladden lätt att hämta hem – innan antisladdsystemet, som med sportläge i tillåter vissa friheter hinner ingripa.

Cayman S rör sig vigt och elegant och fartresurserna känns klart mer användbara än i en Boxster S.

Men märkligt nog upplevs Cayman S inte som snabbare.

Den nya motorn ger en markant effekt- och ljudkick i övre mellanregistret. På lägre varv kan den nästan kännas lite seg i responsen.

Oops, hyggligt bagage också!

Porsche Cayman S är kanske den effektivaste körmaskinen från Porsche hittills. Men i all sin precision har den blivit en bil att imponeras av, inte att älska.

Kanske också en Porsche att äntligen kunna fylla med lite bagage.

Cayman har 410 liters bagageutrymme, fördelat fram och bak men det bästa är hyllan ovanpå motorrummet där det är lätt att placera mjuka, små väskor.

Inredningen känner vi igen. Hämtat i stort sett oförändrad från Boxster S vilket betyder att den är snygg och håller högklass.

Precis som framstolarna. Enda lilla plumpen i komforthänseende är takhöjden som mycket långa förare önskar vore bättre.

Kritikerna har utmålat Cayman som dödsstöten för den klassiska 911-modellen.

Mer illusion än legend

Men det är ingen fara.

Cayman S är trots allt för snäll och väluppfostrad för att utmana legenden. Den framkallar helt enkelt inte tillräckligt mycket adrenalin.

Känslan som Cayman S förmedlar är dock ”ny” och Porsche har faktiskt lyckats med konststycket att skapa en ny modell av en gammal.

Så långt funkar illusionsnumret – att sätta tak på Boxster S.

Men söker du utmaningar bakom ratten lär det, i sann Porsche-tradition, vänta en vassare version runt hörnet.

Robert Pettersson (bil@aftonbladet.se),Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)