Renault Laguna: Säker och fylld med ny spännande teknik

MOTOR

I biltesternas hårda värld har Laguna kombi fått mycket kritik eftersom Laguna inte är extremt duktig på att sluka barnfamiljers pick och pack.

Men nya Laguna är fylld med ny, spännande teknik.

Den är elegant formgiven, som om danska Bang Olufsen givit sig in i bilbranschen.

Exempel på ny teknik som vi gillar är ”kreditkortet” i stället för nyckel som betyder att man inte behöver låsa upp dörrarna, att man startar motorn med en knapp.

Det finns fler fiffigheter.

Exempelvis lufttrycksindikatorn i däcken som är en utmärkt säkerhetsdetalj.

Fjädringen är osedvanligt bra.

Man åker gärna långt och länge. Även små kurviga vägar passar bilen mycket bra.

Antisladdsystemet hjälper till att höja körglädjen.

När det gäller motorer saknar vi fortfarande en tvåliters bensinvariant som kommer först i vår.

Vårt val blir i stället den vridstarka och mjuka dieseln på 120 hästar. Enda minustecknet sätter vi för förbrukningen; 0,81 liter per mil är tyvärr lite för mycket.

Ett bra tips kan då i stället vara V6:an.

För 247 000 kronor får man faktiskt en lyxutrustad, sexcylindrig Laguna med 210 hästar.

Det är klart prisvärt.

Kvaliteten är bra över lag och i EuroNCAP är Laguna fortfarande ensam om krocksäkerhetsbetyget fem stjärnor.

Alfa Romeo 147 2,0: Ingen bil är roligare

Alfa förmår fortfarande förmedla en speciell känsla. Det handlar om läcker formgivning, motorljudet och underbar väghållning. Tyvärr bara tre stjärnor i krocktest – illa. Men nu är det hjärtat som talar och ingen bil i denna klass är roligare även om det finns snabbare.

Sveriges 10 bästa bilköp: BÄSTA BIL FÖR 200 000