Saab 9-5 kombi - ett säkert kort

-priser, vanliga fel, tips och råd inför begköpet

MOTOR

Saab 9-5 är både behaglig och körglad med gott om typiska Saabattribut. Den yxiga karossen, flyginspirerade instrumentpanelen och de starka turbomotorerna får (nästan) vem som helst på fall. Fast Saabs lyckade kombi är dyr att köpa ny, vilket gör "niofemman" extra intressant som begagnad. Här får du flera bra tips inför köpet.

Bakbromsar. Klossarna fastnar om oken inte görs rena och smörjs regelbundet.  Knarrande stolar. Irriterande småfel som dessutom är besvärliga att bli av med.  Elektroniken. Felindikerande lampor på instrumentpanelen kan kosta skjortan att åtgärda.  Växellådan. Kolla oljeläckage.  Chipstrim. Se upp för hårt körda bilar.
Foto: SVEN-ANDERS ERIKSSON
Bakbromsar. Klossarna fastnar om oken inte görs rena och smörjs regelbundet. Knarrande stolar. Irriterande småfel som dessutom är besvärliga att bli av med. Elektroniken. Felindikerande lampor på instrumentpanelen kan kosta skjortan att åtgärda. Växellådan. Kolla oljeläckage. Chipstrim. Se upp för hårt körda bilar.

Kvaliteten är mycket bra i 9-5, ljusår bättre än föregångaren 9000. Genom åren har Saabs kvalitetsrykte varit tämligen varierande, men för ett par år sedan placerade sig faktiskt Saab 9-5 högt upp på J D Powers lista över vilka modeller som har flest nöjda ägare i USA. Säkerheten är också på en mycket hög nivå. Modellen var först ut med inbyggt skydd mot nackskador och har pedaler som ramlar undan vid frontkrock för att reducera riskerna för fot- och benskador.

Generellt är 9-5 mycket driftsäker, men det finns en del småfel som kan vara bra att känna till. Växellådan är ett klassiskt generationsfel hos Saab och i 9-5 visserligen inte lika dålig som i 900 och 9000, det går att växla utan att bruka våld. Vid begagnatköp kan det ändå vara bra att kontrollera att transmissionen inte läcker olja. Växellådshaverier har inträffat.

Se upp med chipstrimning

Saabtraditionen trogen har alla modeller turbomotorer. Tekniken är vid det här laget väl beprövad och i de flesta fall håller turbon lika länge som resten av motorerna.

Korrekt och regelbunden service är viktigt, liksom olja av hög kvalitet.

Många Saabar är chips-trimmade, vilket inte nödvändigtvis måste sätta stopp för ett begagnatköp. Saab

säljer nämligen själva trimkits. Dessa paket är anpassade och testade för bilen och påverkar inte motorns livslängd. Men en chippad bil kan naturligtvis vara hårdare körd än normalt, och sånt sliter förstås på annat än bara motorn. Se upp för hobbytrimmade bilar. Vilken motor du väljer spelar mindre roll då båda passar bilen bra.

En bil med SE-paket har det mesta i utrustningsväg.

Elen kan spöka, bland annat indikerar instrumentpanelen att krockkuddarna är ur funktion. Larmet är oberäkneligt, även om de flesta felaktiga bilar åtgärdats på garantin.

Det finns många före detta tjänstebilar med höga körsträckor ute på begagnatbörsen. Den som vill göra ett långsiktigt och bra bilval gör rätt i att granska 9-5 kombi närmare. Priserna är ganska höga, men värdet står sig bra och länge.

Saab 9-5 Kombi 2,0t 1999

David Lilja