Samma lika - fast olika

Saab 9-3 SportCombi och Fiat Croma byggs på samma bottenplatta - men har stora skillnader

1 av 7
MOTOR

Bottenplattan är densamma – men hur mycket har svenska Saab 9-3 SportCombi och italienska Fiat Croma egentligen gemensamt? Vi tog ut de båda för en testtur – och fann att syskonen må ha samma gener men har fostrats av helt olika föräldrar.

Vad kan man åstadkomma med samma bottenplatta? Jo, tre vitt skilda bilar.

Saab 9-3 SportCombi, Fiat Croma och Opel Vectra.

Vi lämnar jättelastaren Vectra hemma och koncentrerar oss på fräscht svenskt mot nytt italienskt.

Att det kommit en ny Fiat Croma har säkerligen gått många förbi. Och förväntningarna är inte skyhöga. Det är däremot bilen i sig. Höjden på 162 centimeter är klassrekord, hela 13 cm högre än 9-3 SportCombi.

Billig minibuss mot livsstilskombi med sportiga ambitioner.

Redan på förhand kan man gissa sig

till att Croma kommer att dominera utrymmesronden, medan Saaben lär vara mer alert på vägen.

Men nu ska vi inte gissa utan verkligen se vilka kvaliteter dessa gelikar har att erbjuda.

Sväljer guppen med bravur

Vårsolen kämpar mot en ovanligt envis vinterkyla. Halt och stundtals mycket ojämnt underlag avslöjar bilarna.

Fiat Croma sväljer korta och långa gupp med bravur. Fjädringen är mycket mjuk och bilen flyter över vägens ojämnheter på ett imponerande sätt. Karossen rör sig sparsamt vilket gör färden mycket lugn och behaglig. Därtill är ljudnivån imponerande låg.

Laminerad framruta och speciella kuddar i karossen i kombination med den mjuka fjädringen är receptet. Ett kalasrecept som gör Croma till en suverän långfärdsbil. Och behaglig stadskryssare också för den delen.

Att byta till Saab ger ingen direkt komfortchock, sportambitionerna till trots. SportCombins chassi är hårdare satt, men sväljer också ojämnheter bra. Inte Fiatnivå, men ändå bland de bättre i klassen.

Däremot bullrar det betydligt mer. Och på knagglig vinterväg uppstår en

otrevlig resonans i kupén.

Hur man sitter bakom ratten påverkar naturligtvis körupplevelsen enormt. Körställningen är acceptabel i Fiat, men mycket bättre i Saab. Dessutom är framstolarna i 9-3 suveränt utformade. Man sitter som gjuten.

Stort plus också för att nackskydden ger vilsamt stöd.

Ett av problemen i Croma är att rattvinkeln är för mycket ”buss” – trots ställbar ratt i höjd- och längsled. Fiatstolarna har lång ryggdyna, men något kort sittdyna. En knöl i skulderbladshöjd stör helhetsintrycket.

Vi kör på delvis snötäckta kurviga småvägar.

Fiaten travar fram lugnt och fint.

Bilen strävar konsekvent rakt fram i kurvorna. Understyr alltså.

Antisladdsystemet jobbar mjukt, utan att störa.

Kontrollerat – men tråkigt

Inte någon gång har man roligt, men det känns alltid kontrollerat och säkert. Trots att styrningen är aningen okänslig.

Ett byte mot Saaben, och denna gång blir skillnaden större.

Här kan man ha kul.

ESP jobbar visserligen hårdare och mer osofistikerat, men balansen är neutral.

Vid hård provokation, som en kraftig inbromsning i en kurva, överstyr bilen.

Styrningen är reaktiv.

Saab- ratten förmedlar betydligt mer information än kringlan i den italienska kusinen. En bidragande orsak till att Saaben vinner körglädjesronden med god marginal.

Vid gaspådrag på halt underlag rycker det lite i ratten, på typiskt Saab-turbovis.

Men med testade motorn, 1,8T på 150 hästkrafter, blir det sällan lika störande som i de motorstarkare varianterna. Croman uppvisar inga sådana tendenser.

På tal om motorer förresten.

Bilarnas prestanda är identisk.

Saabs turbomotor har bättre vridmoment och bilen känns piggare, trots att den är tyngre.

Men båda motorerna gör sitt jobb bra.

Förbrukningen är något lägre i 9-3. Opelmotorn på 2,2-liter i Croman går mjukt.

Växellådan en pina

Däremot är växellådan lite av en pina. Trög och ovillig att samarbeta.

Automatlådan ska vara kanonfin, men så kostar den 12 900 kr extra (endast i kombination med Dynamicpaket) och gör motorn påtagligt törstigare.

Så här långt har alltså förhandstipsen fallit i god jord.

Med undantag för en överraskning.

Fiat Croma är klassens komfortkung. Med stolar i svensk biltillverkarklass hade betygsskalan sprängts.

En ursprunglig poäng med kombi är god lastförmåga.

Kombins uppgift som jättelastare har dock grumlats lite med åren.

Till och med Volvo har fallit i fällan ”form före funktion”.

Kvickt konstaterar man att Croma är betydligt rymligare. Bagaget rymmer 81 liter mer och med nedfällt baksäte är skillnaden hela 337 liter.

Båda bilarna har smarta tillbehör som ökar flexibiliteten. Lastförskjutningsnät och dubbla bagagegolv.

Fiaten har djupare extrautrymme och två smarta extrafack.

Tippbar främre passagerarstol gör att man får in riktigt långa föremål. Kostar 1 100 kr för Fiat och 900 kr för Saab.

Men ingen av bilarna har helt plant lastgolv med fällt baksäte.

I kupén är Croma betydligt rymligare.

Baksätet erbjuder generöst med huvud- och benutrymme och sittdynan är mjuk och behaglig. Däremot är det obegripligt varför man inte kan justera nackskyddet mer än några centimeter. Även kortare vuxna får sitta med nackkudden inborrad i ryggen.

Rymligt runt huvudet

Utrymmena fram är också generösa.

Doktorshatt kan bäras utan problem.

Det är alltså långt till islagsytor, bra för säkerheten.

Minus blir det för att man får ha kaffemuggen i handen och att vinterkängorna inte riktigt får plats bland pedalerna.

Saab bjuder på bättre fotutrymme för föraren och har två mugghållare.

Takhöjden är mer än godkänd, fram som bak.

Passagerarna i baksätet har sparsammare med benplats och sitter lägre. Därmed är knävinkeln brantare. Låg sittposition och små fönster gör det svårt för barn att kika ut.

Två viktiga delar vid köp av en familjebil är säkerhet och ekonomi.

Både Saab och Fiat tar säkerhet på högsta allvar.

Fem stjärnor i Euro Ncap, väl fungerande antisladd, pisksnärtskydd och bra strålkastare med spolning.

Fotgängare – akta er

Croma har knäkudde som bonus. Och som tillval – krockkuddar och gardiner bak.

Fiat glänser med hög barnsäkerhet, men båda bilarna är mycket säkra val.

I alla ÊŒ79;fall för de åkande. Gående vill inte bli påkörda av dessa bilar.

Bara en stjärna för fotgängarskydd.

För endast 199 500 kronor blir en hyggligt välutrustad Fiat Croma din. Lägg till drygt 15 000 kronor och du har alla nödvändiga bekvämligheter och en del praktiska tillbehör.

Eller betala ytterligare 36 900 kronor så har du en likvärdigt utrustad Saab 9-3 Sportcombi. Skillnaden är stor.

Fiat Croma framstår, trots dålig image och ospännande interiör, alltmer som ett fynd.

Läs också:

Martin Ström