En pigg gamling tar farväl

Nu ersätts Saab 9-3 ... av 9-3

Foto: Peter Kjellerås
MOTOR
Foto: Peter Kjellerås

Kan ”gamla” Saab 9-3 vara någonting att satsa på?

Jo, visst. Väljer man Sport Edition har man dessutom riktigt roligt bakom ratten.

Saab 9-3 i nuvarande form sjunger på sista versen. 8–9 juli är det världspremiär för en helt ny 9-3. Samtidigt överger Saab – till mångas besvikelse – den klassiska halvkombin till förmån för en riktig kombi. Grundmodellen blir en fyradörrars sedan.

En bil är aldrig så bra som när den slutar tillverkas. Då är barnsjukdomarna över, detaljerna har finslipats och säkerheten förbättrats.

Det gäller också Saab 9-3, som i dag är betydligt bättre än när den kom 1993 – även om den redan då var bra.

Främst har säkerheten förbättrats. När 9-3:an första gången krocktestades av EuroNcap 1997 fick den bara en stjärna, i dag har bilen fyra.

Från början hette modellen Saab 900, inte förrän årsmodell 1998 ändrades namnet till Saab 9-3.

Över 400 000 bilar har tillverkats sedan starten, och fler kan det bli.

Efter de senaste framgångarna i Sverige (tredje mest sålda modellen) har Saab Automobile beslutat att åtminstone fram till årsskiftet fortsätta tillverka gamla 9-3 hos Valmet i Finland, där man bygger sina cabrioleter. I Trollhättan är man upptagen av att producera nya Saab 9-3.

Trevlig – men trång

Det är lätt att charmas av en åldring som är så pigg som 9-3. Oavsett om du väljer den minsta motorn på 150 hästar, eller värstingen Aero med hela 205, är det en fröjd att sitta bakom ratten på Saab 9-3.

9-3 har fått kritik för att vara något svajig och understyra lite för mycket. Jag håller inte med, tycker bilen uppträder som jag vill – oavsett om jag gasar, släpper upp eller bromsar.

Nej, när det gäller köregenskaper har Saab 9-3 inte åldrats, men en titt på kupéutrymmer visar att bilen har några år på nacken.

Den är betydligt trängre invändigt än sina yngre konkurrrenter.

Dessutom går ratten bara att ställa i höjdled.

Sven-Anders Eriksson