Skoda Fabia RS

– snålsnabb diesel som är tung i nosen

Fabia RS – en diesel-GTI – väntas inte bli någon storsäljare.
Foto: johannes collin
Fabia RS – en diesel-GTI – väntas inte bli någon storsäljare.
MOTOR

Skoda väljer en annorlunda väg.

Man bygger sin GTI-bil med dieselkraft.

Det blir snålsnabbt.

Kraft och fart i Fabia RS.
Foto: JOHANNES COLLIN
Kraft och fart i Fabia RS.

Efter succén Octavia RS kommer nu minstingen Fabia med RS-emblem på bakluckan.

I stället för att chipstrimma en bensinmotor har Skoda stoppat in en turbodiesel på 130 hästkrafter.

Knattret ger inte mycket GTI-känsla.

Men det finns kraft och fart. Kanske inte till acceleration från stillastående. Men i omkörningsfilen är Fabia RS kung.

Fjädringen är sportig men långt ifrån stenhård och först på riktigt dålig asfalt lider man av sportdämparna.

Tung i nosen

Även om Fabia RS är tyst och förvånansvärt komfortabel på motorvägen är det på småvägar bilen är bäst. Dieselmotorn gör emellertid bilen tung i nosen.

Det understyr rejält i hårnålarna och det extramonterade antisladdsystemet griper in stup i ett.

Vid broms i kurva blir baken så lätt att den bryter ut i sladd.

Antisladdsystemet räddar naturligtvis situationen, men bra känns det inte.

Fabia RS blir sannolikt inte någon storsäljare. Skoda hoppas pressa priset till under 160 000 kronor.

Det är 60 000 mer än billigaste Fabia som är lite slöare. Men nästan lika rolig att köra.

PROVKÖRT

Johannes Collin (-)