Till skogs med Grand Vitara

Mycket bil för pengarna - men som modern stadsjeep räcker den inte till

1 av 4 | Foto: Jan Danielsson
Suzuki-bullen har jäst färdigt – först till en Grand Vitara och nu till en Grand Vitara XL7.
MOTOR

Det började anspråkslöst med Suzuki Vitara.

Sedan jäste det till Grand Vitara.

Och nu har det jäst lite till: Grand Vitara XL7 är STOR!

Bilen rymmer utan problem sju personer med bagage.

Sju sittplatser, bra köregenskaper i terräng och lågt pris är bilens främsta konkurrensmedel. Men som modern stadsjeep räcker den inte riktigt till.

I grunden är det samma gamla Vitara som vanligt. Ett hederligt transportmedel för den som ofta måste ut i obanad terräng. Bilen är traditionellt byggd på en ram och hjulen har lång fjädringsväg för att ta sig fram i svår terräng. Lågväxel visar att konstruktörerna lagt tonvikten vid just terrängegenskaperna.

Hyfsad komfort

Manuell växellåda är standard men automatlådan gör bilen ännu smidigare både off road och på vägen (15 000 kr extra).

På vägen gungar det som i en gammal jänkare vilket inte måste vara en nackdel. Komforten är hyfsad på stora breda vägar. På riktigt krokiga vägar lutar bilen oroväckande i kurvorna, Vitara XL är ingen vägkramare, men klarar sig trots allt riktigt bra även i värsta undanmanövern. Älgtestet är inget problem.

Gott om plats

Invändigt luktar det japanskt 1990-tal lång väg. Det är grå-grått och totalt oglamouröst. Allt funkar bra, en del knappar sitter lite på måfå men det mesta fungerar och ser till och med rätt tillförlitligt ut. Stolarna är inte de mest bekväma men det är gott om plats för alla i bilen, även längst bak.

Lunkar på

Motorn är en V6 på 2,7 liter och 173 hästkrafter. En mullig motor som passar den bruksbetonade bilen utmärkt.

Det lunkar på utan åthävor men det gäller att passa gaspedalen så att motorn inte blir för törstig.

Suzuki anger förbrukningen 1,08 liter milen vid blandad körning. Det är optimistiskt även vid ultraförsiktig körning.

Grand Vitara XL7 är mycket bil för pengarna. Baspriset 209 900 kronor är rena rean. Med komfortpaket för 6 000 kronor får bilen bland annat en bra luftkonditionering och är ännu mer prisvärd. Att Suzuki inte har vagnskadegaranti gör kalkylen sämre, åtminstone för den som ska ha bilen i storstan. Långt ut på landet, där den här biltypen hör hemma, är premierna lägre och då står sig Suzuki-jeepen bra.

Robert Collin